Scena polityczna Rosji.pdf - Korespondent Wschodni
Scena polityczna Rosji.pdf - Korespondent Wschodni
Scena polityczna Rosji.pdf - Korespondent Wschodni
Create successful ePaper yourself
Turn your PDF publications into a flip-book with our unique Google optimized e-Paper software.
Olga Nadskakuła<br />
Rosyjska scena <strong>polityczna</strong><br />
W naukach politologicznych scena <strong>polityczna</strong> utożsamiana jest najczęściej z<br />
przestrzenią, którą zagospodarowują partie polityczne. Poniższy tekst jest próbą<br />
opisu i charakterystyki najważniejszych ugrupowań w <strong>Rosji</strong>, z określeniem roli, jakie<br />
pełnią na rosyjskiej arenie politycznej. Specyficzny charakter partii politycznych w<br />
<strong>Rosji</strong> jest pochodną rosyjskiego systemu politycznego.<br />
Ze względu na kryterium dominacji poszczególnych część aparatu<br />
państwowego możemy mówić o rosyjskim systemie politycznym jako o<br />
autorytaryzmie mieszanym biurokratyczno-gospodarczo-siłowym. Z kolei Jurij<br />
Grigorjewicz Korguniuk, główny redaktor biuletynu «Partinform» charakteryzuje obecny<br />
system polityczny jako pseudopartyjny. Jego istota polega na tym, że stosunek między<br />
partiami i władzą kształtuje się na innych zasadach, niż w pełnym systemie partyjnym. To nie<br />
partie biorą pod kontrolę władzę prawodawczą i wykonawczą, a bezpartyjna biurokracja za<br />
pośrednictwem stworzonych odgórnie pseudopolitycznych organizacji podporządkowuje<br />
sobie parlament.<br />
Jeśli używać bardziej tradycyjnych terminów, to – jak zauważa Korguniuk – obecny<br />
system polityczny <strong>Rosji</strong> jest formą pośrednią między „sterowaną demokracją” a<br />
„plebiscytarnym cezaryzmem”. W ostatnich latach mechanizmy politycznego działania<br />
kwalifikują system rosyjski bardziej do pierwszej z wymienionych form: biurokracja nauczyła<br />
się używać we własnym interesie formalnych instytucji demokracji przedstawicielskiej. Z<br />
drugiej strony, takie posunięcia jak zniesienie wybieralności gubernatorów za czasów<br />
prezydenta Putina to krok na drodze do ustanowienia reżimu zwanego przez Korguniuka<br />
„plebiscytarnym cezaryzmem”. Putin co prawda nie przeprowadzał referendum, ale używał<br />
podobnych w istocie instrumentów, apelując do rezultatów parlamentarnych i prezydenckich<br />
wyborów, a także do danych badań społecznych, potwierdzających jego wysokie poparcie.<br />
Według redaktora, los obecnego systemu zależy od tempa dojrzewania rosyjskiego<br />
1
społeczeństwa obywatelskiego, którego na razie brak. Stąd też odpowiednia społeczna<br />
struktura rosyjskiego parlamentu. Organ ten powinien wyrażać interesy podatników, a de<br />
facto wyraża interesy elit politycznych i biurokracji. W takich warunkach władza<br />
wykonawcza pełni rolę Gospodarza, bijącego po rękach wszystkich, którzy sprzeciwiają się<br />
jego postanowieniom 1 .<br />
Nikołaj Pietrow ekspert fundacji Carnegi zaznacza, że najbardziej adekwatnym<br />
pojęciem opisującym system polityczny <strong>Rosji</strong> jest termin „delegatywna demokracja” 2 ,<br />
będącej zaprzeczeniem przedstawicielskiego charakteru władzy, lub „wyborcza monarchia”-<br />
termin ukuty przez Lilię Szewcową i Igora Klamkina, podkreślający impulsywny i przy tym<br />
epizodyczny, a nie stały charakter procesu demokratycznego. Pietrow przywołuje też<br />
definicję amerykańskiego politologa, Fareeda Zakarii, który określa rosyjski system jako<br />
mieszkankę elementów nieliberalnej demokracji i liberalnej autokracji. Można też nazwać go<br />
miękkim autorytaryzmem z elementami dekoracyjnej demokracji. Istotę politycznych zmian<br />
od 2000 roku charakteryzuje bowiem osłabienie demokratycznych instytucji: obu izb<br />
parlamentu, partii politycznych, rządu, itd 3 .<br />
Partie polityczne na rosyjskiej scenie politycznej<br />
Ewolucja rosyjskiego systemu partyjnego potwierdza, że współczesną osią<br />
podziału socjopolitycznego nie są kwestie ideologiczne, stosunek do reform<br />
gospodarczych, ale przede wszystkim lojalność wobec ośrodka kremlowskiego i<br />
kreowanej przez niego polityki 4 .<br />
1<br />
Дмитрий Фурман, Александр Морозов, Владимир Прибыловский, Николай Петров, Юрий Коргунюк и<br />
Ален Блюм, Политическая система России после путинских реформ,<br />
http://www.polit.ru/article/2005/01/27/polit_system/<br />
2<br />
Możemy wymienić trzy główne cechy „delegatywnej demokracji” :<br />
1) koncentracja władzy w rękach silnego przywódcy i grupy jego najbliższych współpracowników;<br />
2) personalistyczne i autorytarne podejmowanie decyzji z tendencją do wyłączania z tego procesu<br />
instytucji politycznych, gospodarczych i społecznych;<br />
3) niski poziom instytucjonalizacji władzy, wyrażający się w osłabieniu niezależnych instytucji: kongresu,<br />
partii politycznych, władzy sądowniczej, wolnych i uczciwych wyborów<br />
zob. G. O’Donnell, Entrevista con Jorge Heine, „LASA Forum”, nr 2., 1992<br />
3<br />
Дмитрий Фурман, Александр Морозов, Владимир Прибыловский, Николай Петров, Юрий Коргунюк и<br />
Ален Блюм, op.cit.<br />
4<br />
Zjawisko to zauważalne było już po wyborach parlamentarnych 7 grudnia 2003 roku. Zob. A. Głowacki, A.<br />
Stepień- Kuczyńska (red.), Rosja Putina, Łódź 2004, s. 62.<br />
2
Wychodząc od charakterystyki rosyjskich partii politycznych, należy wspomnieć o<br />
podziale na partie pierwszego i drugiego typu. Partie pierwszego typu są instytucjami<br />
wspierającymi centrum decyzyjne. Dostarczają temu ostatniemu niezbędnych zasobów<br />
kadrowych, lojalnościowych, agitacyjnych 5 . Ich celem jest wsparcie dla osób sprawujących<br />
władzę.<br />
Celem partii drugiego typu jest zagospodarowanie zatomizowanego,<br />
niezadowolonego, populistycznego elektoratu i przekształcenie go w grupę popierającą<br />
obecną władzę. Nie dążą do zdobycia władzy, mają natomiast zmniejszać zasoby wyborcze<br />
partii i ugrupowań krytykujących ośrodek kremlowski. W tym sensie, partie drugiego typu są<br />
ośrodkami podporządkowanymi decydentom politycznym. Najlepszym przykładem tego typu<br />
partii w <strong>Rosji</strong> jest Liberalno-Demokratyczna Partia <strong>Rosji</strong> Władimira Żyrinowskiego.<br />
Jak wskazuje Nikołaj Pietrow, „teraz partie to obrazki, to jakieś symbole, a nie realne<br />
instrumenty kontaktowania się władzy i społeczeństwa. Wybory to polityczne show, to<br />
pewnego rodzaju badanie opinii publicznej” 6 .<br />
W podobnym tonie wypowiada się Igor Bunin, szef Centrum Technologii Politycznej.<br />
Uważa on, że partie polityczne w <strong>Rosji</strong> to swoiste symulakra. Nie odgrywają swej<br />
podstawowej roli to jest artykulacji i agregacji interesów społecznych. Polityczny reżim nadal<br />
jest spersonalizowany, instytucje są słabe. Po przyjęciu nowego prawa wyborczego nie udało<br />
się zarejestrować ani jednej partii, wyłączając parę przyłączeniowych projektów,<br />
realizowanych pod egidą Kremla 7 .<br />
Tym samym, zgodnie z wyeksplikowaną przez rosyjskich ekspertów tezą, rosyjskie<br />
partie są tworami efemerycznymi, bezideowymi, źle zorganizowanymi, a przez to tracą<br />
jakąkolwiek siłę polityczną. Uosabiają ją natomiast grupy finansowo-przemysłowe, ściśle<br />
powiązane z elitą władzy. Połączenie w tym przypadku metod finansowych, monopolu<br />
informacyjnego i różnych form przymusu jest znakomitym sposobem na kontrolę i kreowanie<br />
rosyjskiej sceny politycznej. W rezultacie więc, prawdziwa walka o władzę nie toczy się<br />
5 R. Bäcker, Potencjały zmienności rosyjskiego systemu politycznego (w:) (w:) Rozpad ZSRR i jego<br />
konsekwencje dla Europy i świata, (red.) Anna Jach, Kraków 2011, s. 486.<br />
6 Н. Петров, Негативизм в отношении партии власти растет, http://carnegie.ru/publications/?fa=43104<br />
7 И Бунин, Выборы, недовольство и популизм, http://politcom.ru/12952.html<br />
3
wewnątrz systemu partyjnego, a między określonymi grupami interesów 8 . Jako organizacje<br />
mało aktywne, partie nie dążą do zwiększenia poparcia dla swoich programów wyborczych,<br />
nie posiadają twardego elektoratu, dlatego możemy mówić o pozorach relacji reprezentacji 9 .<br />
Zmienność postaw wyborczych wiążę się zarówno z brakiem upodmiotowionych grup<br />
społecznych, które odnalazłyby w programach partii politycznych tezy odpowiadające ich<br />
interesom, oraz słabością elit politycznych. Jak słusznie zauważa Roman Bäcker, w <strong>Rosji</strong><br />
istnieje silna tendencja do używania mechanizmów czarnej propagandy podczas kampanii<br />
wyborczej, nadużywania zasobów administracyjnych i eliminowania ugrupowań czy<br />
kandydatów, którzy zagrażają obecnemu układowi politycznemu. Jedną z metod jest odmowa<br />
rejestracji partii.<br />
Oficjalna rejestracja wiąże się nie tylko z prawem do udziału w wyborach, ale i z<br />
szeregiem innych przywilejów: np. dofinansowaniem ze strony państwa. Wg prawa o partiach<br />
politycznych, każda z partii może zostać zdelegalizowana z wielu powodów:<br />
Po pierwsze Ministerstwo Sprawiedliwości może sprawdzić ilość członków (w 2006<br />
roku masowe sprawdzanie partii wykazały, że w szeregach partii są nieletni, osoby zmarłe,<br />
lub fikcyjne).<br />
Po drugie, Ministerstwo Sprawiedliwości ma prawo kontrolować wewnętrzne życie<br />
partii, sposób powoływania jej organów itd. Jeśli dostrzeże naruszenie formalnych procedur,<br />
np. nieprawidłowości w głosowaniu na zjeździe partii może uznać władze partii za<br />
nieupoważnione do zarządzania ugrupowaniem. Nie odmawia tym samym rejestracji, ale taka<br />
cenzurka wystawiona przez Ministerstwo Sprawiedliwości czyni partię praktycznie<br />
niedyspozycyjną, uniemożliwia podejmowanie decyzji 10 .<br />
„Systemowa” i „niesystemowa” opozycja<br />
Ze względu na kryterium legalności funkcjonowania partii i stosunek do aktualnej<br />
władzy wyróżniamy w <strong>Rosji</strong> „systemową opozycję” i „niesystemową”.<br />
„Systemową opozycję” cechuje bardzo wysoka skłonność do kompromisów z władzą,<br />
przejawiająca się w niechęci do krytykowania kluczowych decyzji elity rządzącej. Partie<br />
8 por. M. Nizioł, Dylematy kulturowe międzynarodowej tożsamości <strong>Rosji</strong>, Lublin 2004, s. 110-113.<br />
9 R. Bäcker, Rosyjskie myślenie polityczne za czasów prezydenta Putina, Toruń 2007, s. 47.<br />
10 Г. Голосов, Российская оппозиция накануне выборов, http://opendemocracyru.livejournal.com/38720.html,<br />
01.09.2011<br />
4
„systemowej opozycji” nie mogą pozwolić sobie na wysuwanie w wyborach polityków,<br />
którzy są wrogo nastawieni do Kremla i jego polityki. Warto dodać, że sztywne, zastygłe w<br />
swoich programach, lojalne i pokorne partie „systemowej opozycji” nie są w stanie<br />
zaproponować wyborcom nowych treści. Niezdolność skoncentrowania się na realnych<br />
problemach, – wszystko to obniża jej elektoralny potencjał 11 .<br />
Partie „systemowej opozycji” – to niszowe partie. Każda z nich ma wąską grupę<br />
poparcia, co odpowiada Kremlowi. Jak zauważył politolog, Gieorgij Gołosow, koncepcja<br />
„systemowej opozycji” polega na tym, że wyborcy mają głosować na „Jedyną Rosję” nie z<br />
racji faktu, że partia im się podoba, ale dlatego, że inne partie podobają się im jeszcze mniej.<br />
W <strong>Rosji</strong> stworzono takie reguły gry, że „systemowa opozycja” nie podoba się prawie nikomu.<br />
Z drugiej strony mamy „niesystemową opozycję”. Tworzą ją partie, które nie<br />
otrzymały zgody na rejestrację. Koncentrują się na organizowaniu mityngów, demonstracji,<br />
akcji protestacyjnych.<br />
„Niesystemowa opozycja” rozważała dwa sposoby zamanifestowania fikcyjności<br />
obecnego układu politycznego. Po pierwsze bojkot wyborów, po drugie niszczenie kart<br />
wyborczych. Oba jednak wydają się Gieorgijowi Gołosowowi mało racjonalne. Zdaniem<br />
politologa, bojkot wyborów byłby możliwy, gdyby udało się utrzymać niską frekwencję.<br />
Tymczasem przez ostatnie lata władza stara się ją podnieść poprzez mobilizację określonych<br />
grup, np. rencistów, weteranów wojennych, osób zatrudnionych w przedsiębiorstwach<br />
państwowych itd.<br />
Druga strategia również wydaje się niemożliwa do urzeczywistnienia, gdyż musiałaby<br />
zakładać współpracę z pracownikami komisji wyborczej, którzy zwykle są lojalni wobec<br />
Kremla.<br />
Zdaniem Gołosowa jest jeszcze trzeci sposób – zachęcanie wyborców do głosowania<br />
na każdą inną partię niż partia władzy. Tu jednak pojawia się z kolei problem słabości partii<br />
systemowej opozycji.<br />
11 Ibidem<br />
5
Prawo wyborcze:<br />
„Gdyby wybory mogły coś zmienić dawno byłyby zakazane”- mówi stare<br />
powiedzenie, doskonale oddające charakter procesu wyborczego w <strong>Rosji</strong>. Władza doskonale<br />
kontroluje sytuację na scenie politycznej za pomocą ustawodawstwa wyborczego. Warto<br />
przypomnieć, że w lipcu 2001 roku uchwalona został ustawa o partiach politycznych. Ustawa<br />
zezwoliła na udział w wyborach jedynie partiom politycznym i tworzonym przez nie<br />
koalicjom. Zgodnie z dokumentem, każda partia powinna posiadać co najmniej 46 lokalnych<br />
oddziałów z nie mniej niż 100 członkami w każdym 12 . Doprowadziło to do znacznej<br />
minimalizacji liczby partii, umożliwiając jednocześnie inicjatorom ustawy większą kontrolę<br />
nad sceną polityczną, oraz blokowanie legalnej działalności partiom opozycyjnym.<br />
Reforma ustawodawstwa wyborczego przebiegała zgodnie z literą kilku aktów, m.in.<br />
ustawy o gwarancjach praw wyborczych obywateli (czerwiec 2002), ustawy o ordynacjach<br />
wyborczych elekcji parlamentarnych (listopad 2002) i prezydenckich (grudzień 2002) oraz<br />
ustawy o systemie informatycznym przeliczającym oddane głosy (styczeń 2003) 13 .<br />
Ustawa z 2002 roku przewidywała, że do Dumy Państwowej muszą wejść<br />
przynajmniej 3 partie lub bloki, którym uda się zgromadzić 50 proc ważnie oddanych głosów.<br />
Jeśli uzyskają 50 proc. głosów, lub mniej, wówczas do parlamentu wchodzą partie, które nie<br />
przekroczyły 5 proc progu wyborczego.<br />
Dalsze zmiany w ordynacji wyborczej nastąpiły w 2005 roku. Mieszany system<br />
wyborczy zastąpiono systemem proporcjonalnym, a wszyscy kandydaci musieli znaleźć się na<br />
listach partyjnych. Zapis ten ograniczał wybór polityka niezależnego. Dodatkowo partie<br />
musiały przekroczyć wysoki, bo 7 proc. próg wyborczy 14 . W październiku 2011 przyjęto co<br />
prawda poprawki o obniżeniu progu wyborczego do 5 proc., tym niemniej będzie on<br />
obowiązywał dopiero w wyborach w 2016 roku.<br />
12<br />
Federalna rosyjska ustawa o partiach politycznych z dnia 11 lipca 2001 (w:) Rosyjskie prawo konstytucyjne.<br />
Ustrojowe akty prawne. Polityczna organizacja społeczeństwa, t.2, wybór i red. W. Staśkiewicz, Warszawa<br />
2005, s. 95.<br />
13<br />
J. Rogoża, I. Wiśniewska, Podsumowanie przemian polityczno-gospodarczych w pierwszej kadencji<br />
Władimira Putina, „Prace OSW” nr 11, Warszawa 2003, s. 8<br />
14<br />
M. Kowalska, Geneza i kształt systemu konstytucyjnego Federacji Rosyjskiej (w:) Rozpad ZSRR i jego<br />
konsekwencje dla Europy i świata, (red.) Anna Jach, Kraków 2011, s. 393<br />
6
W 2011 pierwszy raz wybierano skład Dumy Państwowej na 5 lat. Do wyborów<br />
startowało 7 partii: Jedna Rosja, Sprawiedliwa Rosja, Komunistyczna Partia Federacji<br />
Rosyjskiej, Liberalno-Demokartyczna Partia <strong>Rosji</strong>, Jabłoko, Słuszna Sprawa, Patrioci <strong>Rosji</strong>.<br />
Warto dodać, że w 2007 roku brało udział 11 partii, a w 2003 - 23 partie. Poprawki<br />
wprowadzone do rosyjskiego prawa wyborczego zapewniają jeden mandat partiom, które<br />
uzyskały od pięciu do sześciu procent głosów, natomiast te, które uzbierały od sześciu do<br />
siedmiu procent poparcia mają do dyspozycji 2 mandaty.<br />
„Niesystemowa opozycja” ma ograniczone pole manewru, jeśli chodzi o wyrażenie<br />
swojego niezadowolenia z powodu restrykcyjnego prawa wyborczego. 9 czerwca 2004 roku<br />
wprowadzono ustawę o zgromadzeniach, wiecach, demonstracjach i manifestacjach. Ustawa<br />
zaostrza wymogi wobec organizatorów (wydłuża procedurę zorganizowania akcji, a także<br />
zakazuje organizacji manifestacji w pobliżu głowy państwa).<br />
Warto w tym miejscu wspomnieć, że mimo tych zapisów, od marca 2009 roku<br />
rosyjska opozycja stara się organizować na Placu Triumfalnym w Moskwie akcje – w obronie<br />
zapisanego w 31. artykule konstytucji Federacji Rosyjskiej – prawa do zgromadzeń. Próby te<br />
ponawia ostatniego dnia miesiąca liczącego 31 dni. Przedsięwzięcie nazwano „Strategią 31” i<br />
jest ono o tyle niebezpieczne dla obecnej władzy, że według przeprowadzonego w lipcu 2010<br />
roku sondażu opinii publicznej na temat stosunku obywateli do tej inicjatywy, aż 85 proc.<br />
Rosjan jest przekonanych, że władze są zobowiązane wysłuchać zdania protestujących<br />
środowisk. Tym samym, znaczna część społeczeństwa rosyjskiego opowiada się za dialogiem<br />
władzy z krytykującymi ją środowiskami, wsłuchiwaniem się rządzących w postulaty<br />
opozycji. Z perspektywy niesłabnących wysiłków elity kremlowskiej do zachowania<br />
monopolu decyzyjnego w państwie, stwierdzenia tego typu mogą wydawać się niepokojące.<br />
Więcej, mogą być odbierane jako pierwszy krok do faktycznego osłabienia władzy.<br />
7
Charakterystyka partii legalnie działających w Federacji Rosyjskiej<br />
1) Jedna Rosja<br />
Partia została założona w 2001 roku na zjeździe scalającym trzy organizacje partyjne:<br />
„Jedność”, „Ojczyzna” i „Cała Rosja”. Powstała z nich nowa Wszechrosyjska Polityczna<br />
Partia Jedność i Ojczyzna. Od 2003 r. zjednoczoną partią kieruje Borys Gryzłow, będący w<br />
elitarnym gronie petersburskich przyjaciół Putina czyli tzw. spółdzielni Priozierskiej 15 . Partia<br />
pełni funkcję zaplecza politycznego rządzącego tandemu Putin- Miedwiediew. Możliwości<br />
wyborcze „Jednej <strong>Rosji</strong>” były zawsze wprost proporcjonalne do rankingu popularności<br />
Władimira Putina.<br />
„Jedna Rosja” jest partią o charakterze statokratycznym – jej celem jest stabilizacja i<br />
centralizacja władzy. Oficjalną ideologią ugrupowania jest konserwatyzm i centryzm.<br />
Najważniejszym zadaniem partii wyeksplikowanym w dokumencie programowym jest<br />
utrzymanie silnego państwa. Inne wartości, chociażby takie jak zagwarantowanie obywatelom<br />
FR dostatniego życia, mają być realizowane w ramach istnienia silnej władzy prezydenckiej,<br />
gwarantującej stabilność i porządek w kraju. To właśnie ona (silna władza) jest warunkiem<br />
sine qua non, by urzeczywistnić idee państwa prawa, sprawiedliwości, by utrzymać ład w<br />
państwie i przeciwdziałać separatyzmowi 16 .<br />
W partii wyróżniamy kilka frakcji podzielone na kluby o charakterze dyskusyjnym:<br />
klub 4 listopada (o orientacji konserwatywnej), centrum polityki konserwatywno-społecznej<br />
(o orientacji socjalizującej), klub państwowo-patriotyczny (orientacja narodowa) oraz<br />
liberalny.<br />
Partia niejednokrotnie podlegała krytyce za brak realnego programu. Znany rosyjski<br />
politolog i technolog polityczny Gleb Pawłowski 8 kwietnia 2011 roku stwierdził: „w<br />
państwie obserwujemy chaos, nikt niczego nie jest pewny, partia rządząca na pół roku do<br />
wyborów nie wie, jaki jest jej program i czyje interesy ma przedstawiać” 17 . Aleksiej Navalny,<br />
15 R. Cheda, Kto jest kim na rosyjskiej scenie politycznej, „Polityka”, 4. 12.2011.<br />
http://www.polityka.pl/swiat/analizy/1521731,1,kto-jest-kim-na-rosyjskiej-sceniepolitycznej.read#ixzz1gcaY2ZOX<br />
16 R. Bäcker, Rosyjskie myślenie polityczne za czasów prezydenta Putina, Toruń 2007, s. 64.<br />
17 Г. Павловский, Тандем превратился в тромб Государства российского, „Новая Газета”, nr 90,<br />
17.04.2011<br />
8
znany bloger, twórca strony internetowej Rospil, na której obnaża afery korupcyjne nazwał<br />
„Jedną Rosję” partią „oszustów i złodziei”.<br />
Od 2010 roku „partia władzy” sukcesywnie traci swoje poparcie. Wiceszef centrum<br />
Lewady Aleksiej Grażdankin uważa, że wynik ten wiąże się ze spadkiem popularności dla<br />
najważniejszych osób w państwie: Władmira Putina i Dymitra Miedwiediewa. Ich ranking<br />
spada od 2010. Wówczas prezydenta Dymitra Miedwiediewa popierało 77 proc.<br />
społeczeństwa, a Władimira Putina 80 proc. W listopadzie 2011 roku Miedwiediewa<br />
popierało już tylko 57 proc., a Putina - 61 proc. 18 Jak wskazuje Grażdankin wynika to z faktu,<br />
że Putin nie określił nowych celów przed swoją kolejną prezydenturą 19 . Politolog Borys<br />
Makarenko podkreśla moralne zużycie się osobowości Putina. Jego zdaniem społeczeństwo<br />
czuje, że system wyczerpał swój potencjał.<br />
Głównym społecznym bodźcem zmiany oceny Putina stały się: brak rezultatów w<br />
walce z korupcją, rozwarstwienie społeczne oraz nierówność dochodów. Przy czym,<br />
najbardziej znienawidzoną grupą społeczną są nie tyle przedsiębiorcy, ile urzędnicy. Putin zaś<br />
jawi się jako obrońca i wyraziciel interesów tej grupy 20 .<br />
Społeczeństwu rosyjskiemu coraz mniej podoba się sytuacja, kiedy władza w państwie<br />
skupiona jest w rękach wąskiej grupy osób. Z przeprowadzonego w październiku 2011 roku<br />
przez ośrodek Jurija Levady sondażu opinii publicznej aż 34 proc. respondentów stwierdziło,<br />
że prowadzi to do samowoli, wzrostu nadużyć i korupcji, 20 proc. ankietowanych uważa, że<br />
sytuacja taka implikuje zastój i przyczynia się do pozostawania <strong>Rosji</strong> w tyle za innymi<br />
krajami, a tylko jedna czwarta respondentów widzi w niej zapewnienie porządku i stabilności<br />
w kraju 21 . Dlatego rośnie poziom niezadowolenia z prowadzonej przez obecną elitę rządzącą<br />
polityki stabilizacji. Ta ostatnia nie jest już rozumiana jako działania zapewniające<br />
bezpieczeństwo i porządek w państwie, ale jako stagnacja i realizacja interesów decydentów<br />
politycznych. Stąd nie dziwi rosnący ferment społeczny. Jest on wynikiem braku dialogu na<br />
18 У "Единой России" сел голос Рейтинг тандема и правящей партии пошел вниз, http://www.levada.ru/08-<br />
11-2011/u-edinoi-rossii-sel-golos-reiting-tandema-i-pravyashchei-partii-poshel-vniz, 08.11.2011<br />
19 Ibidem<br />
20 А. Кречетников, Есть ли в России культ Путина?,<br />
http://www.bbc.co.uk/russian/russia/2011/11/111116_putin_cult.shtml<br />
21 О демократии в России и культе личности В.Путина, 16.11.2011, http://www.levada.ru/16-11-2011/o-<br />
demokratii-v-rossii-i-kulte-lichnosti-vputina<br />
9
linii władza-społeczeństwo, rosnącej bariery komunikacyjnej uniemożliwiającej władzy<br />
dostosowanie swoich haseł do oczekiwań społecznych.<br />
Wyniki jakie uzyskiwała partia „Jedna Rosja” w kolejnych wyborach do Dumy<br />
Państwowej przedstawiają się następująco:<br />
2003 rok - 37,57 proc. głosów, co zapewniło jej 220 mandatów<br />
2007- 64,3 proc. i 315 mandatów<br />
2011- 49,3 proc. i 238 mandatów<br />
2) „Sprawiedliwa Rosja”<br />
Ugrupowanie powstało 28 października 2006 roku z połączenia „Partii Życie”, „Partii<br />
Emerytów” i „Ojczyzny”. Na jego czele stanął Siergiej Mironow, sojusznik Putina i jego<br />
koncesjonowany rywal w wyborach prezydenckich w 2004 roku. Nowa „opozycyjna” partia<br />
naznaczona przez władze na rolę przeciwników „Jednej <strong>Rosji</strong>”, nie może być realną<br />
przeciwwagą dla obecnej elity rządzącej. Zapotrzebowanie na nią wychodzi bowiem od<br />
władzy, a nie społeczeństwa, nie reprezentuje więc interesów tego ostatniego.<br />
Powoływanie nowych „partii fasadowych” służy ochronie interesów rządzących i<br />
kanalizowaniu niezadowolenia społecznego przez pozyskiwanie głosów wyborców<br />
oddawanych na przeciwników politycznych 22 . Potwierdzeniem tej tezy może być spotkanie<br />
zastępcy przewodniczącego prezydenckiej administracji Władysława Surkowa z<br />
deputowanymi Rosyjskiej Partii Życie 24 marca 2006 roku. Na spotkaniu Surkow<br />
wyartykułował życzenie stworzenia w kraju dwupartyjnego systemu. Zastępca szefa<br />
administracji prezydenta zaznaczył, że brak jest w społeczeństwie „drugiej nogi“, na której<br />
mógłby oprzeć się Kreml, gdyby pierwsza zawiodła. Druga noga miałaby przyciągać tzw.<br />
„elektorat protestacyjny” i tym samym odbierać wyborców ugrupowaniom skrajnym 23 .<br />
W obliczu sporów między „Jedną Rosją” a „Sprawiedliwą Rosją” w kwietniu 2011<br />
roku odwołano Siergieja Mironowa z funkcji przewodniczącego partii. Nowym szefem został<br />
Nikołaj Lewiczew.<br />
22 A. Podolski, rosyjskie partie fasadowe, „Polska w Europie” 1998, nr 27, www.pwe.org.pl, por M. Nizioł,<br />
Dylematy kulturowe międzynarodowej tożsamości <strong>Rosji</strong>, Lublin 2004, s.112.<br />
23 Стенограмма-минимум. Партия жизни обнародовала инструкции Владислава Суркова,<br />
«Коммерсант», № 150 (3481), 16.08.2006.<br />
10
Jak zauważa politolog Nikołaj Pietrow, przed wyborami 2011 roku, Kreml zamierzał<br />
zlikwidować projekt „Sprawiedliwa Rosja”, by wzmocnić pozycję „Jedynej <strong>Rosji</strong>”. Nacisk<br />
na „Sprawiedliwą Rosję” poskutkował przejściem szeregu deputowanych do<br />
„Ogólnorosyjskiego Frontu Narodowego” 24 Wydawało się, że ostateczne rozbicie<br />
„Sprawiedliwej <strong>Rosji</strong>” jest kwestią czasu. Jednakże trudności partię tylko ją umocniły, a<br />
Kreml zrozumiał, że w przypadku nieobecności „Sprawiedliwej <strong>Rosji</strong>” jej potencjalny<br />
wyborca zagłosuje na komunistów, a nie na „Jedną Rosję” 25 .<br />
Na wyborach w 2007 roku partia zdobyła 7,74 proc. poparcia co przełożyło się na 34<br />
mandaty. W 2011 roku partia zdobyła 13,24 proc. poparcia (64 mandaty).<br />
3) Liberalno-Demokratyczna Partia <strong>Rosji</strong><br />
Leszek Kołakowski powiedział kiedyś „Nie ma bardziej ryzykownej metody oceny<br />
kierunków filozoficznych, jak zaufanie do nazw, które nadają sobie ich wyznawcy. Jest to bez<br />
wątpienia prawda banalna, ale godna częstego powtarzania”. Podobne stwierdzenie odnosi się<br />
do nazwy niektórych rosyjskich partii politycznych, w tym z pewnością LDPR. Partię założył<br />
Władimir Żyrinowski w 1989 roku. Jewgienija Albac, redaktor naczelny gazety „Nowoje<br />
Wriemia” jest zdania, że partia powstała z inicjatywy służb specjalnych: KGB i FSB, które za<br />
jej pośrednictwem chciały utrzymać wpływ na rosyjski system polityczny 26 . Z czasem stała<br />
się tzw. partią drugiego typu, przechwytując elektorat nieprzyjaznych wobec Kremla<br />
ugrupowań i partii.<br />
Wg dokumentu programowego partii, występuje ona za demokracją i liberalizmem.<br />
Jednak faktycznie jest partią nacjonalistyczną i antyliberalną. Duża część rosyjskich<br />
politologów określa LSPR „partią jednego człowieka”, drużyną wodza - Władimira<br />
Żyrinowskiego 27 . Sam Żyrinowski nazywa siebie gosudarstwiennikiem (państwowcem).<br />
Uważa, że silne państwo to podstawa. Interesy społeczeństwa mogą być realizowane tylko w<br />
24<br />
Ogólnorosyjski Front Narodowy to inicjatywa Władimira Putina ogłoszona 6 maja 2011 roku w Wołgogradzie<br />
na zjeździe „Jednej <strong>Rosji</strong>” mająca na celu skupienie organizacji, ugrupowań, którym jak to ujął premier „nie jest<br />
obojętna przyszłość <strong>Rosji</strong>” i które miałyby możliwość zgłaszania kandydatów na deputowanych do Dumy<br />
Państwowej. W rzeczywistości Ogólnorosyjski Front Narodowy miał być platformą wspierającą partię „Jedna<br />
Rosja” przed wyborami 4 grudnia 2011 roku.<br />
25<br />
Н. Петров, Выборы-2011: конец «эпохи Путина», http://carnegie.ru/publications/?fa=46130<br />
26<br />
R. Cheda, op. cit.<br />
27<br />
R. Bäcker, Rosyjskie myślenie polityczne za czasów prezydenta Putina, Toruń 2007, s. 119.<br />
11
takim stopniu, w jakim nie są sprzeczne z interesami państwa. Nawołuje do odgórnego<br />
sterowania gospodarką, powrotu wywiezionego z kraju kapitału, dobrowolnego zjednoczenia<br />
krajów wchodzących w skład ZSRR LDPR wedle słów jej szefa ma być partią prawdziwych<br />
patriotów sprzeciwiającą się antynarodowym siłom kompradorstwa 28 .<br />
Jest to partia populistyczna, statokratyczna tworząca własną definicję liberalizmu i<br />
specyficzną wizję uszczęśliwiania człowieka. Nie jest też, jakby się mogło wydawać partią<br />
opozycyjną wobec Kremla. Według dyrektora Ałtajskiej Szkoły Badań Politycznych,<br />
profesora Jurija Czernyszowa, „Projekt specjalny: Liberalno-Demokratyczna Partia <strong>Rosji</strong> ma<br />
za zadanie neutralizować marginalny i protestacyjny elektorat. Co więcej, Żyrinowski i jego<br />
partia są użyteczni dla władzy jeszcze z innego powodu. Organizują szereg akcji na krawędzi<br />
prowokacji, sondują społeczeństwo sprawdzając, na ile jest ono gotowe przyjąć rozwiązania<br />
autorytarne” 29 .<br />
Począwszy od wyborów do Dumy Państwowej w 1993 roku, poparcie dla partii<br />
Żyrinowskiego rysowało się następująco:<br />
mandaty<br />
1993- partia zajęła pierwsze miejsce w wyborach otrzymując 22,92 proc. głosów- 64<br />
1995 -11,18 proc. - 51 mandatów.<br />
1999 - 5,98 proc. - 17 mandatów<br />
2003 - 11,45 proc.- 36 mandatów<br />
2007 - 8,14 proc. - 40 mandatów.<br />
2011- 11,67 proc.- 56 mandatów.<br />
4) Komunistyczna Partia Federacji Rosyjskiej<br />
Partia jest kontynuacją Komunistycznej Partii Związku Radzieckiego. Od 1993 roku<br />
jej szefem jest Gienadij Ziuganow. W jej skład weszły ugrupowania o ideologii<br />
marksistowskiej, komunistycznej, kołchozowej i lewicowo-nacjonalistycznej, które powstały<br />
po rozpadzie KPZR.<br />
28<br />
Программа Либерально-Демократической Партии России (ЛДПР) принята на ХIII съезде ЛДПР 13<br />
декабря 2001 г. в г. Москва w: http://www.ldpr.ru/programm_ldpr.htm<br />
29<br />
С. Чистякова, Старый аттракцион, „Континент Сибирь”,17.08.2007<br />
12
Partia stawia sobie zadanie wprowadzenie „odnowionego socjalizmu”- socjalizmu<br />
XXI wieku. W krótkiej perspektywie stawia sobie za cel przywrócenie władzy siłom<br />
patriotycznym w <strong>Rosji</strong>, denacjonalizację majątku narodowego, ochronę małego i średniego<br />
biznesu, wzmocnienie polityki socjalnej. Ponadto żąda zwrotu <strong>Rosji</strong> jej środków pieniężnych<br />
umieszczonych w zagranicznych bankach.<br />
Zgodnie z programem partii należy jak najszybciej przedsięwziąć kroki, które<br />
zapobiegną upadkowi państwa. Plan naprawczy ma być podzielony na trzy etapy. Pierwszy<br />
przewiduje dojście do władzy „ludzi pracujących” z nadrzędną rolą członków partii KPRF.<br />
Pomoże to uniknąć skutków katastrofalnych reform lat 90. poprzez nacjonalizację<br />
sprywatyzowanego wówczas majątku narodowego. Drugi etap przewiduje wzrost znaczenia<br />
związków zawodowych. W ekonomii nastąpi stopniowy powrót do socjalistycznych form<br />
gospodarowania, tym niemniej zachowany zostanie drobny kapitał prywatny. Trzeci etap<br />
będzie już natomiast urzeczywistnieniem socjalizmu.<br />
Partia nie jest traktowana przez ośrodek kremlowski jako zagrożenie, o czym świadczą<br />
słowa Władimira Putina „KPRF jest konstytucyjną partią — działa w ramach prawa i<br />
Konstytucji Federacji Rosyjskiej, głosują na nią miliony ludzi. Nie dostrzegać tego znaczy nie<br />
szanować milionów własnych obywateli.(…) Dlatego też zapędzać do podziemia realną<br />
polityczną siłę – a komunistyczna partia taką realną polityczną siłą jest – byłoby błędem.<br />
Każdy zakaz w sferze politycznej prowadzi do radykalizacji.” 30 .<br />
Począwszy od wyborów do Dumy Państwowej w 1993 roku, poparcie dla<br />
Komunistycznej Partii Federacji Rosyjskiej przedstawiało się następująco:<br />
1993 rok - 12,4 proc. 65 mandatów<br />
1995 rok- 22,73proc. 157 mandatów<br />
1999 rok- 24,29proc. 113 mandatów<br />
2003 rok- 11,6proc. 52 mandaty<br />
2007 rok- 11,57proc. 57 mandatów<br />
2011 rok- 19,16 proc. 92 mandaty<br />
5) Słuszna Sprawa<br />
30 Владимир Путин: Россия идёт навстречу Западу, не забывает о свободе прессы и праве КПРФ на<br />
жизнь, http://pda.lenta.ru/russia/2002/04/08/putin/, 26.10. 2009.<br />
13
Partia centroprawicowa utworzona w 2008 roku z połączenia trzech partii: „Obywatelskiej<br />
Siły”, „Sojuszu Sił Prawicowych” i „Demokratycznej Partii <strong>Rosji</strong>”. Jak czytamy w programie<br />
partii, opowiada się ona za wstąpieniem <strong>Rosji</strong> do UE, „za ukróceniem samowoli urzędników i<br />
struktur siłowych” oraz zniesieniem nietykalności deputowanych. Wg jednego z członków<br />
partii Władisława Inoziemcewa, ugrupowanie dąży do zapewnienia jak najszerszej wolności<br />
obywatelom FR, która zagwarantowana byłaby prawami politycznymi, ekonomicznymi,<br />
socjalnymi i kulturalnymi. Ponadto „Słuszna Sprawa” optuje za przywróceniem powszechnej<br />
wybieralności władzy, w tym też gubernatorów, merów miast i głów subiektów RF oraz za<br />
ograniczeniem terminu sprawowania ważnych urzędów publicznych do dwóch kadencji.<br />
Przyszłość <strong>Rosji</strong> partia upatruje w przezwyciężeniu dogmatyzmu, obskurantyzmu i<br />
niedostatku wykształcenia.<br />
Warto wspomnieć, że w kwietniu 2011 roku liderem partii został znany oligarcha<br />
Michaił Prochorow. Władze kremlowskie zleciły mu poprowadzenie partii do wyborów<br />
parlamentarnych i zagospodarowanie elektoratu centroprawicowego, który i tak nie poparłby<br />
Jednej <strong>Rosji</strong>. Tym niemniej ambicje Prochorowa i manifestowanie przez miliardera swojej<br />
niezależności uczyniły go wrogiem Kremla. Jak podkreślali przed wyborami do Dumy<br />
Państwowej w 2011 roku eksperci Fundacji Carnegi, Mykola Siruk i Lilia Szewcowa,<br />
„przypadek Prochorowa był chyba, najlepszym prezentem dla obserwatorów: i rosyjskich i<br />
zagranicznych. Zademonstrował całą istotę rosyjskiej polityki, kampanii wyborczej. Pokazał,<br />
że w rosyjskich wyborach mogą uczestniczyć tylko te zwierzęta, które biegają na smyczy.<br />
Jeśli chcesz troszkę większej wolności, długiej smyczy, wyrzucają cię z politycznej gry. (…)<br />
Prochorow zaczął jakieś dziwne działania, próbując urzeczywistnić własne decyzje”. Zdaniem<br />
wspomnianych wyżej ekspertów, w rosyjskich wyborach uczestniczą jedynie pokorne partie,<br />
tylko one mają możliwość uczestniczenia w kampanii wyborczej. „Przykład Prochorowa<br />
odsłonił istotę zbliżających się wyborów. Te wybory w <strong>Rosji</strong> będą tarczą, która odegra jedną<br />
rolę — nie dopuścić nikogo nowego, nie wpuścić do systemu świeżego powietrza i zachować<br />
przy władzy tych ludzi, którzy już tam są” 31 .<br />
31 М. Сирук, Л. Шевцова, Прохоровский тест для Кремля, http://carnegie.ru/publications/?fa=45590,<br />
20.09.2011<br />
14
Od września 2011 roku szefem partii jest Andrej Dunajew. W wyborach<br />
parlamentarnych 4 grudnia 2011 roku partia zdobyła 0,6 proc. głosów.<br />
6) Jabłoko<br />
Partia liberalna powstałą w 1993 roku. Nazwa partii pochodzi od pierwszych liter nazwisk jej<br />
założycieli: Grigorija Jawlińskiego, Jurija Bołdyriewa i Władimira Łukina. Przez okres 15-tu<br />
lat szefem partii był Grijorij Jawliński, w 2008 roku liderem został Siergiej Mitrochin. Partia<br />
opowiada się za rozwojem klasy średniej oraz konkurencji rynkowej, wsparciem małej<br />
przedsiębiorczości, gwarancją podstawowych wolności wszystkim obywatelom. Jak<br />
wskazywał Georgij Jawliński „Jabłoko” łączy podejście liberalne z socjaldemokratycznym:<br />
„Nasz ideologiczny model tworzy połączenie haseł liberalnych i socjaldemokratycznych.<br />
Powinniśmy być liberałami, żeby bronić prywatnej własności, żądać obniżenia podatków,<br />
maksymalnej wolności dla przedsiębiorców, rozwoju prywatnej przedsiębiorczości. (…) Nie<br />
możemy jednak zapominać, że Rosja to kraj, który nie może istnieć bez bezpłatnego<br />
wykształcenia, bez bezpłatnej medycyny na wysokim poziomie. Nie możemy zapominać, ilu<br />
jest u nas emerytów, ilu inwalidów, ile terytoriów, które jeszcze dziś nie są gotowe przyjąć<br />
liberalnego podejścia. Powinniśmy zrobić wszystko, żeby budować silne, liberalne podstawy<br />
gospodarki a jednocześnie dbać o rozwiązanie najważniejszych społecznych problemów w<br />
kraju” 32 .<br />
W czasach prezydentury Jelcyna partia krytykowała polityczny kurs obrany przez prezydenta<br />
oraz reformy ekonomiczno-społeczne. Również polityka Wladimira Putina nie przyniosła mu<br />
zwolenników wśród członków „Jabłoka”. Lider partii, Gieorgij Jawliński ostro sprzeciwiał się<br />
procesowi sądowemu przeciw Michaiłowi Chodorkowskimu i Płatonowi Lebiedewowi<br />
W skład partii wchodzi szereg frakcji, które mają zapewnioną pewną samodzielność w<br />
działaniu. I tak wyróżniamy frakcję „Zielona Rosja”, frakcja „Obrony praw człowieka”,<br />
„Matki żołnierzy”, Socjaldemokratyczna frakcja, Młodzieżowa frakcja,; Frakcja<br />
przedsiębiorców, frakcja „Starsze pokolenie”<br />
W wyborach do Dumy Państwowej poparcie dla „Jabłoka” rysowało się następująco:<br />
32 Г. А. Явлинский, Десять лет. Публикации, интервью, выступления (1990—1999). Москва 1999, s. 427-<br />
428.<br />
15
W 1993 roku partia zdobyła 7,86 proc. głosów, co dało jej 20 mandatów<br />
W 1995 roku partia zdobyła 6,89 proc. głosów, co dało jej 31 mandatów<br />
W 1999 roku partia zdobyła 5,93 proc. głosów, co dało jej 21 mandatów<br />
W 2003 roku partia zdobyła 4,30 proc. głosów, co nie zapewniło jej żadnego mandatu<br />
W 2007 roku partia zdobyła 1,59 proc. głosów, co nie zapewniło jej żadnego mandatu<br />
W 2011 roku zdobyła 3,43 proc. głosów. głosów, co nie zapewniło jej żadnego<br />
mandatu w Dumie Państwowej.<br />
7) Patrioci <strong>Rosji</strong><br />
Umiarkowanie lewicowa partia, powstała na skutek rozłamu w KPFR. Zarejestrowana<br />
jako partia <strong>polityczna</strong> w 2005 roku. Liderem partii jest Gienadij Siemigin. W skład partii<br />
weszło szereg małych ugrupowań lewicowych. Strategicznym celem partii jest stworzenie w<br />
<strong>Rosji</strong> społeczeństwa równych możliwości, harmonijnie łączącego polityczną stabilność,<br />
społeczną sprawiedliwość i zrównoważony rozwój ekonomiczny. Partia dąży do zjednoczenia<br />
wszystkich sił opozycyjnych w kraju, którym bliskie jest socjalistyczne, socjaldemokratyczne,<br />
i centrowe spojrzenie na rozwój społeczeństwa i państwa. „Patrioci <strong>Rosji</strong>” odrzucają<br />
radykalizm, ekstremizm, szowinizm i nacjonalizm w każdych przejawach 33 .<br />
W wyborach do Dumy Państwowej w 2011 roku zdobyli 0,97 proc. głosów, nie<br />
zdobywając żadnego mandatu.<br />
Tzw. Opozycja demokratyczna<br />
Wspominając o „niesystemowej opozycji” w <strong>Rosji</strong> podkreślić trzeba przede<br />
wszystkim rolę Partii Wolności Narodowej, powstałej 13 grudnia 2010 roku. W jej skład<br />
weszły ugrupowania bloku koalicyjnego „Za Rosję bez przemocy i korupcji”, a konkretnie:<br />
ruch „Solidarność” Borysa Niemcowa, „Sojusz Ludowo-Demokratyczny” Michaiła<br />
Kasjanowa, „Demokratyczny Wybór” Władimira Miłowa oraz „Republikańska Partia <strong>Rosji</strong>”<br />
Władimira Ryżkowa.<br />
Istotnym celem powstania formacji była wspólna walka o głosy wyborców w<br />
wyborach parlamentarnych w 2011 roku oraz wystawienie jednego kandydata w najbliższych<br />
33 Программа партии, http://www.patriot-rus.ru/partyProgramm/#p1_3<br />
16
wyborach prezydenckich w 2012 roku. Partia nie doczekała się oficjalnej rejestracji i nie<br />
mogła startować w wyborach do Dumy Państwowej. Mimo to ugrupowanie aktywnie<br />
uczestniczyło w kampanii wyborczej z hasłem „W farsie nie biorę udziału”, podkreślając na<br />
każdym kroku naruszenia przedwyborcze ze strony władz i zachęcając do zagłosowania<br />
„przeciw wszystkim” 34 .<br />
Liderzy partii krytykują obecną władzę, a przede wszystkim byłego i (najpewniej)<br />
przyszłego prezydenta Władimira Putina. W marcu 2011 roku liderzy ugrupowania<br />
przygotowali dokument „Putin. Korupcja” obnażając wady systemu, ukształtowanego w<br />
czasach prezydentury Władimira Putina. Partia organizuje szereg akcji protestacyjnych,<br />
mających zwrócić uwagę na antydemokratyczny i korupcyjny charakter obecnej władzy. Jak<br />
pokazują jednak sondaże opinii publicznej, partia nie ma zbyt dużego poparcia w<br />
społeczeństwie rosyjskim, podobnie jak inne ugrupowania „niesystemowej opozycji”.<br />
Zdaje się, że najważniejszym zadaniem stojącym przed dzisiejszym demokratycznym<br />
środowiskiem antykremlowskim w <strong>Rosji</strong> jest konieczność zmiany metod działania. Chodzi o<br />
to, by nie repetować negatywnych doświadczeń związanych z powoływaniem koalicji<br />
antyputinowskich z przeszłości. Takim negatywnym odniesieniem może być sytuacja<br />
<strong>polityczna</strong> w <strong>Rosji</strong> w 2006 roku. Wówczas to rozdrobniona opozycja rosyjska mając w<br />
perspektywie nadchodzące wybory parlamentarne, a następnie prezydenckie zwarła szeregi,<br />
łącząc się w koalicję „Inna Rosja”. Szybko jednak ujawniły się konflikty między liderami<br />
partii wchodzących w skład powstałego w ten sposób ruchu (chociażby na tle wyłonienia<br />
jednego kandydata opozycji na prezydenta). W ostateczności blok się rozpadł, doszło do<br />
kolejnych podziałów, a w rezultacie – powstania nowych formacji politycznych.<br />
Dużym minusem bloku „Inna Rosja” było wymieszanie ideologiczne partii<br />
wchodzących w jego skład. Jak zaznacza rosyjski politolog i dziennikarz Dymitr Oreszkin,<br />
siły polityczne określające się jako „demokratyczne” weszły w koalicję z partią narodowych<br />
bolszewików Eduarda Limonowa, co deprecjonowało inicjatywę przeciwników środowiska<br />
kremlowskiego w oczach demokratycznie nastawionych obywateli.<br />
34 Warto zaznaczyć, że w lipcu 2010 roku powstał niezarejstrowany ruch społeczny „Głosuj przeciwko<br />
wszystkim” (наХ-наХ) nawołujący do bojkotu grudniowych wyborów do Dumy Państwowej w 2010 roku.<br />
Formalnie, jeśli chodzi o prawo wyborcze, to nie istniała możliwość zagłosowania „przeciwko wszystkim”.<br />
http://grani.ru/Politics/Russia/Election/m.190834.html<br />
17
Podsumowanie<br />
Rosyjska scena <strong>polityczna</strong> jest tworem kreowanym odgórnie przez kremlowskich<br />
specjalistów od socjotechniki. Jak słusznie zaznacza prof. Adam Daniel Rotfeld rosyjska<br />
„suwerenna demokracja wyraża w swej istocie niewiarę w pluralizm polityczny i w to, że<br />
społeczeństwo w wolnych demokratycznych wyborach może podjąć decyzję zgodną z<br />
interesem rosyjskiego państwa” 35 . Rosyjskie zarejestrowane partie polityczne są tworami<br />
sztucznymi, powstałymi nierzadko na zamówienie Kremla i przez niego kontrolowanymi. W<br />
konsekwencji opozycja systemowa nie jest opozycją wobec aktualnej władzy, ale opozycją<br />
przy władzy. Rosyjskie partie nie wyrażają interesów poszczególnych grup społecznych.<br />
Nikołaj Pietrow, ekspert moskiewskiego oddziału Fundacji Carnegie mówi „W normalnej<br />
demokracji programy walczących ze sobą partii są jak rozmaite dania w restauracyjnym<br />
menu. Można wybrać indyka w jabłkach, pieczeń wołową albo jajecznicę. Jest wybór.<br />
Tymczasem w <strong>Rosji</strong> Kreml przejmie wkrótce całą restaurację. Nadal będzie można wybierać,<br />
ale z karty napisanej przez władzę. Jeśli ktoś będzie chciał zaproponować coś nowego, szef<br />
kuchni odpowie, że przecież mają już wszystkie możliwe dania w jadłospisie” 36 .<br />
Tym samym również Duma Państwowa nie jest miejscem, gdzie poszczególne<br />
ugrupowania starają się przeforsować konkretny program polityczny, ale przestrzenią, gdzie<br />
określone grupy realizują własne interesy.<br />
Zastanawiając sie nad możliwością utrzymania się obecnego układu politycznego w<br />
<strong>Rosji</strong> należy zwrócić uwagę na coraz większą aktywność społeczną i coraz głośniej wyrażane<br />
niezadowolenie z modelu państwa, który ukształtował się za czasów Władimira Putina.<br />
Protesty i demonstracje po grudniowych wyborach parlamentarnych pozwalają przypuszczać,<br />
że rosyjska demokracja nie będzie – jak dotychczas – przedmiotem krytyki jedynie świata<br />
zachodniego, ale również budzące sie w <strong>Rosji</strong> społeczeństwo obywatelskie zacznie domagać<br />
się większej wolności w polityce i ograniczenia autorytarnych praktyk rządzenia państwem<br />
przez elity kremlowskie.<br />
35 A.D. Rotfeld, Stagnacja i zastój, „Nowa Europa <strong>Wschodni</strong>a”, listopad-grudzień 2011, s.33.<br />
36 Ł. Wójcik, Putin tworzy opozycję, „Przekrój”nr 46/2006<br />
18
.<br />
19