07.06.2013 Views

Scena polityczna Rosji.pdf - Korespondent Wschodni

Scena polityczna Rosji.pdf - Korespondent Wschodni

Scena polityczna Rosji.pdf - Korespondent Wschodni

SHOW MORE
SHOW LESS

Create successful ePaper yourself

Turn your PDF publications into a flip-book with our unique Google optimized e-Paper software.

Olga Nadskakuła<br />

Rosyjska scena <strong>polityczna</strong><br />

W naukach politologicznych scena <strong>polityczna</strong> utożsamiana jest najczęściej z<br />

przestrzenią, którą zagospodarowują partie polityczne. Poniższy tekst jest próbą<br />

opisu i charakterystyki najważniejszych ugrupowań w <strong>Rosji</strong>, z określeniem roli, jakie<br />

pełnią na rosyjskiej arenie politycznej. Specyficzny charakter partii politycznych w<br />

<strong>Rosji</strong> jest pochodną rosyjskiego systemu politycznego.<br />

Ze względu na kryterium dominacji poszczególnych część aparatu<br />

państwowego możemy mówić o rosyjskim systemie politycznym jako o<br />

autorytaryzmie mieszanym biurokratyczno-gospodarczo-siłowym. Z kolei Jurij<br />

Grigorjewicz Korguniuk, główny redaktor biuletynu «Partinform» charakteryzuje obecny<br />

system polityczny jako pseudopartyjny. Jego istota polega na tym, że stosunek między<br />

partiami i władzą kształtuje się na innych zasadach, niż w pełnym systemie partyjnym. To nie<br />

partie biorą pod kontrolę władzę prawodawczą i wykonawczą, a bezpartyjna biurokracja za<br />

pośrednictwem stworzonych odgórnie pseudopolitycznych organizacji podporządkowuje<br />

sobie parlament.<br />

Jeśli używać bardziej tradycyjnych terminów, to – jak zauważa Korguniuk – obecny<br />

system polityczny <strong>Rosji</strong> jest formą pośrednią między „sterowaną demokracją” a<br />

„plebiscytarnym cezaryzmem”. W ostatnich latach mechanizmy politycznego działania<br />

kwalifikują system rosyjski bardziej do pierwszej z wymienionych form: biurokracja nauczyła<br />

się używać we własnym interesie formalnych instytucji demokracji przedstawicielskiej. Z<br />

drugiej strony, takie posunięcia jak zniesienie wybieralności gubernatorów za czasów<br />

prezydenta Putina to krok na drodze do ustanowienia reżimu zwanego przez Korguniuka<br />

„plebiscytarnym cezaryzmem”. Putin co prawda nie przeprowadzał referendum, ale używał<br />

podobnych w istocie instrumentów, apelując do rezultatów parlamentarnych i prezydenckich<br />

wyborów, a także do danych badań społecznych, potwierdzających jego wysokie poparcie.<br />

Według redaktora, los obecnego systemu zależy od tempa dojrzewania rosyjskiego<br />

1


społeczeństwa obywatelskiego, którego na razie brak. Stąd też odpowiednia społeczna<br />

struktura rosyjskiego parlamentu. Organ ten powinien wyrażać interesy podatników, a de<br />

facto wyraża interesy elit politycznych i biurokracji. W takich warunkach władza<br />

wykonawcza pełni rolę Gospodarza, bijącego po rękach wszystkich, którzy sprzeciwiają się<br />

jego postanowieniom 1 .<br />

Nikołaj Pietrow ekspert fundacji Carnegi zaznacza, że najbardziej adekwatnym<br />

pojęciem opisującym system polityczny <strong>Rosji</strong> jest termin „delegatywna demokracja” 2 ,<br />

będącej zaprzeczeniem przedstawicielskiego charakteru władzy, lub „wyborcza monarchia”-<br />

termin ukuty przez Lilię Szewcową i Igora Klamkina, podkreślający impulsywny i przy tym<br />

epizodyczny, a nie stały charakter procesu demokratycznego. Pietrow przywołuje też<br />

definicję amerykańskiego politologa, Fareeda Zakarii, który określa rosyjski system jako<br />

mieszkankę elementów nieliberalnej demokracji i liberalnej autokracji. Można też nazwać go<br />

miękkim autorytaryzmem z elementami dekoracyjnej demokracji. Istotę politycznych zmian<br />

od 2000 roku charakteryzuje bowiem osłabienie demokratycznych instytucji: obu izb<br />

parlamentu, partii politycznych, rządu, itd 3 .<br />

Partie polityczne na rosyjskiej scenie politycznej<br />

Ewolucja rosyjskiego systemu partyjnego potwierdza, że współczesną osią<br />

podziału socjopolitycznego nie są kwestie ideologiczne, stosunek do reform<br />

gospodarczych, ale przede wszystkim lojalność wobec ośrodka kremlowskiego i<br />

kreowanej przez niego polityki 4 .<br />

1<br />

Дмитрий Фурман, Александр Морозов, Владимир Прибыловский, Николай Петров, Юрий Коргунюк и<br />

Ален Блюм, Политическая система России после путинских реформ,<br />

http://www.polit.ru/article/2005/01/27/polit_system/<br />

2<br />

Możemy wymienić trzy główne cechy „delegatywnej demokracji” :<br />

1) koncentracja władzy w rękach silnego przywódcy i grupy jego najbliższych współpracowników;<br />

2) personalistyczne i autorytarne podejmowanie decyzji z tendencją do wyłączania z tego procesu<br />

instytucji politycznych, gospodarczych i społecznych;<br />

3) niski poziom instytucjonalizacji władzy, wyrażający się w osłabieniu niezależnych instytucji: kongresu,<br />

partii politycznych, władzy sądowniczej, wolnych i uczciwych wyborów<br />

zob. G. O’Donnell, Entrevista con Jorge Heine, „LASA Forum”, nr 2., 1992<br />

3<br />

Дмитрий Фурман, Александр Морозов, Владимир Прибыловский, Николай Петров, Юрий Коргунюк и<br />

Ален Блюм, op.cit.<br />

4<br />

Zjawisko to zauważalne było już po wyborach parlamentarnych 7 grudnia 2003 roku. Zob. A. Głowacki, A.<br />

Stepień- Kuczyńska (red.), Rosja Putina, Łódź 2004, s. 62.<br />

2


Wychodząc od charakterystyki rosyjskich partii politycznych, należy wspomnieć o<br />

podziale na partie pierwszego i drugiego typu. Partie pierwszego typu są instytucjami<br />

wspierającymi centrum decyzyjne. Dostarczają temu ostatniemu niezbędnych zasobów<br />

kadrowych, lojalnościowych, agitacyjnych 5 . Ich celem jest wsparcie dla osób sprawujących<br />

władzę.<br />

Celem partii drugiego typu jest zagospodarowanie zatomizowanego,<br />

niezadowolonego, populistycznego elektoratu i przekształcenie go w grupę popierającą<br />

obecną władzę. Nie dążą do zdobycia władzy, mają natomiast zmniejszać zasoby wyborcze<br />

partii i ugrupowań krytykujących ośrodek kremlowski. W tym sensie, partie drugiego typu są<br />

ośrodkami podporządkowanymi decydentom politycznym. Najlepszym przykładem tego typu<br />

partii w <strong>Rosji</strong> jest Liberalno-Demokratyczna Partia <strong>Rosji</strong> Władimira Żyrinowskiego.<br />

Jak wskazuje Nikołaj Pietrow, „teraz partie to obrazki, to jakieś symbole, a nie realne<br />

instrumenty kontaktowania się władzy i społeczeństwa. Wybory to polityczne show, to<br />

pewnego rodzaju badanie opinii publicznej” 6 .<br />

W podobnym tonie wypowiada się Igor Bunin, szef Centrum Technologii Politycznej.<br />

Uważa on, że partie polityczne w <strong>Rosji</strong> to swoiste symulakra. Nie odgrywają swej<br />

podstawowej roli to jest artykulacji i agregacji interesów społecznych. Polityczny reżim nadal<br />

jest spersonalizowany, instytucje są słabe. Po przyjęciu nowego prawa wyborczego nie udało<br />

się zarejestrować ani jednej partii, wyłączając parę przyłączeniowych projektów,<br />

realizowanych pod egidą Kremla 7 .<br />

Tym samym, zgodnie z wyeksplikowaną przez rosyjskich ekspertów tezą, rosyjskie<br />

partie są tworami efemerycznymi, bezideowymi, źle zorganizowanymi, a przez to tracą<br />

jakąkolwiek siłę polityczną. Uosabiają ją natomiast grupy finansowo-przemysłowe, ściśle<br />

powiązane z elitą władzy. Połączenie w tym przypadku metod finansowych, monopolu<br />

informacyjnego i różnych form przymusu jest znakomitym sposobem na kontrolę i kreowanie<br />

rosyjskiej sceny politycznej. W rezultacie więc, prawdziwa walka o władzę nie toczy się<br />

5 R. Bäcker, Potencjały zmienności rosyjskiego systemu politycznego (w:) (w:) Rozpad ZSRR i jego<br />

konsekwencje dla Europy i świata, (red.) Anna Jach, Kraków 2011, s. 486.<br />

6 Н. Петров, Негативизм в отношении партии власти растет, http://carnegie.ru/publications/?fa=43104<br />

7 И Бунин, Выборы, недовольство и популизм, http://politcom.ru/12952.html<br />

3


wewnątrz systemu partyjnego, a między określonymi grupami interesów 8 . Jako organizacje<br />

mało aktywne, partie nie dążą do zwiększenia poparcia dla swoich programów wyborczych,<br />

nie posiadają twardego elektoratu, dlatego możemy mówić o pozorach relacji reprezentacji 9 .<br />

Zmienność postaw wyborczych wiążę się zarówno z brakiem upodmiotowionych grup<br />

społecznych, które odnalazłyby w programach partii politycznych tezy odpowiadające ich<br />

interesom, oraz słabością elit politycznych. Jak słusznie zauważa Roman Bäcker, w <strong>Rosji</strong><br />

istnieje silna tendencja do używania mechanizmów czarnej propagandy podczas kampanii<br />

wyborczej, nadużywania zasobów administracyjnych i eliminowania ugrupowań czy<br />

kandydatów, którzy zagrażają obecnemu układowi politycznemu. Jedną z metod jest odmowa<br />

rejestracji partii.<br />

Oficjalna rejestracja wiąże się nie tylko z prawem do udziału w wyborach, ale i z<br />

szeregiem innych przywilejów: np. dofinansowaniem ze strony państwa. Wg prawa o partiach<br />

politycznych, każda z partii może zostać zdelegalizowana z wielu powodów:<br />

Po pierwsze Ministerstwo Sprawiedliwości może sprawdzić ilość członków (w 2006<br />

roku masowe sprawdzanie partii wykazały, że w szeregach partii są nieletni, osoby zmarłe,<br />

lub fikcyjne).<br />

Po drugie, Ministerstwo Sprawiedliwości ma prawo kontrolować wewnętrzne życie<br />

partii, sposób powoływania jej organów itd. Jeśli dostrzeże naruszenie formalnych procedur,<br />

np. nieprawidłowości w głosowaniu na zjeździe partii może uznać władze partii za<br />

nieupoważnione do zarządzania ugrupowaniem. Nie odmawia tym samym rejestracji, ale taka<br />

cenzurka wystawiona przez Ministerstwo Sprawiedliwości czyni partię praktycznie<br />

niedyspozycyjną, uniemożliwia podejmowanie decyzji 10 .<br />

„Systemowa” i „niesystemowa” opozycja<br />

Ze względu na kryterium legalności funkcjonowania partii i stosunek do aktualnej<br />

władzy wyróżniamy w <strong>Rosji</strong> „systemową opozycję” i „niesystemową”.<br />

„Systemową opozycję” cechuje bardzo wysoka skłonność do kompromisów z władzą,<br />

przejawiająca się w niechęci do krytykowania kluczowych decyzji elity rządzącej. Partie<br />

8 por. M. Nizioł, Dylematy kulturowe międzynarodowej tożsamości <strong>Rosji</strong>, Lublin 2004, s. 110-113.<br />

9 R. Bäcker, Rosyjskie myślenie polityczne za czasów prezydenta Putina, Toruń 2007, s. 47.<br />

10 Г. Голосов, Российская оппозиция накануне выборов, http://opendemocracyru.livejournal.com/38720.html,<br />

01.09.2011<br />

4


„systemowej opozycji” nie mogą pozwolić sobie na wysuwanie w wyborach polityków,<br />

którzy są wrogo nastawieni do Kremla i jego polityki. Warto dodać, że sztywne, zastygłe w<br />

swoich programach, lojalne i pokorne partie „systemowej opozycji” nie są w stanie<br />

zaproponować wyborcom nowych treści. Niezdolność skoncentrowania się na realnych<br />

problemach, – wszystko to obniża jej elektoralny potencjał 11 .<br />

Partie „systemowej opozycji” – to niszowe partie. Każda z nich ma wąską grupę<br />

poparcia, co odpowiada Kremlowi. Jak zauważył politolog, Gieorgij Gołosow, koncepcja<br />

„systemowej opozycji” polega na tym, że wyborcy mają głosować na „Jedyną Rosję” nie z<br />

racji faktu, że partia im się podoba, ale dlatego, że inne partie podobają się im jeszcze mniej.<br />

W <strong>Rosji</strong> stworzono takie reguły gry, że „systemowa opozycja” nie podoba się prawie nikomu.<br />

Z drugiej strony mamy „niesystemową opozycję”. Tworzą ją partie, które nie<br />

otrzymały zgody na rejestrację. Koncentrują się na organizowaniu mityngów, demonstracji,<br />

akcji protestacyjnych.<br />

„Niesystemowa opozycja” rozważała dwa sposoby zamanifestowania fikcyjności<br />

obecnego układu politycznego. Po pierwsze bojkot wyborów, po drugie niszczenie kart<br />

wyborczych. Oba jednak wydają się Gieorgijowi Gołosowowi mało racjonalne. Zdaniem<br />

politologa, bojkot wyborów byłby możliwy, gdyby udało się utrzymać niską frekwencję.<br />

Tymczasem przez ostatnie lata władza stara się ją podnieść poprzez mobilizację określonych<br />

grup, np. rencistów, weteranów wojennych, osób zatrudnionych w przedsiębiorstwach<br />

państwowych itd.<br />

Druga strategia również wydaje się niemożliwa do urzeczywistnienia, gdyż musiałaby<br />

zakładać współpracę z pracownikami komisji wyborczej, którzy zwykle są lojalni wobec<br />

Kremla.<br />

Zdaniem Gołosowa jest jeszcze trzeci sposób – zachęcanie wyborców do głosowania<br />

na każdą inną partię niż partia władzy. Tu jednak pojawia się z kolei problem słabości partii<br />

systemowej opozycji.<br />

11 Ibidem<br />

5


Prawo wyborcze:<br />

„Gdyby wybory mogły coś zmienić dawno byłyby zakazane”- mówi stare<br />

powiedzenie, doskonale oddające charakter procesu wyborczego w <strong>Rosji</strong>. Władza doskonale<br />

kontroluje sytuację na scenie politycznej za pomocą ustawodawstwa wyborczego. Warto<br />

przypomnieć, że w lipcu 2001 roku uchwalona został ustawa o partiach politycznych. Ustawa<br />

zezwoliła na udział w wyborach jedynie partiom politycznym i tworzonym przez nie<br />

koalicjom. Zgodnie z dokumentem, każda partia powinna posiadać co najmniej 46 lokalnych<br />

oddziałów z nie mniej niż 100 członkami w każdym 12 . Doprowadziło to do znacznej<br />

minimalizacji liczby partii, umożliwiając jednocześnie inicjatorom ustawy większą kontrolę<br />

nad sceną polityczną, oraz blokowanie legalnej działalności partiom opozycyjnym.<br />

Reforma ustawodawstwa wyborczego przebiegała zgodnie z literą kilku aktów, m.in.<br />

ustawy o gwarancjach praw wyborczych obywateli (czerwiec 2002), ustawy o ordynacjach<br />

wyborczych elekcji parlamentarnych (listopad 2002) i prezydenckich (grudzień 2002) oraz<br />

ustawy o systemie informatycznym przeliczającym oddane głosy (styczeń 2003) 13 .<br />

Ustawa z 2002 roku przewidywała, że do Dumy Państwowej muszą wejść<br />

przynajmniej 3 partie lub bloki, którym uda się zgromadzić 50 proc ważnie oddanych głosów.<br />

Jeśli uzyskają 50 proc. głosów, lub mniej, wówczas do parlamentu wchodzą partie, które nie<br />

przekroczyły 5 proc progu wyborczego.<br />

Dalsze zmiany w ordynacji wyborczej nastąpiły w 2005 roku. Mieszany system<br />

wyborczy zastąpiono systemem proporcjonalnym, a wszyscy kandydaci musieli znaleźć się na<br />

listach partyjnych. Zapis ten ograniczał wybór polityka niezależnego. Dodatkowo partie<br />

musiały przekroczyć wysoki, bo 7 proc. próg wyborczy 14 . W październiku 2011 przyjęto co<br />

prawda poprawki o obniżeniu progu wyborczego do 5 proc., tym niemniej będzie on<br />

obowiązywał dopiero w wyborach w 2016 roku.<br />

12<br />

Federalna rosyjska ustawa o partiach politycznych z dnia 11 lipca 2001 (w:) Rosyjskie prawo konstytucyjne.<br />

Ustrojowe akty prawne. Polityczna organizacja społeczeństwa, t.2, wybór i red. W. Staśkiewicz, Warszawa<br />

2005, s. 95.<br />

13<br />

J. Rogoża, I. Wiśniewska, Podsumowanie przemian polityczno-gospodarczych w pierwszej kadencji<br />

Władimira Putina, „Prace OSW” nr 11, Warszawa 2003, s. 8<br />

14<br />

M. Kowalska, Geneza i kształt systemu konstytucyjnego Federacji Rosyjskiej (w:) Rozpad ZSRR i jego<br />

konsekwencje dla Europy i świata, (red.) Anna Jach, Kraków 2011, s. 393<br />

6


W 2011 pierwszy raz wybierano skład Dumy Państwowej na 5 lat. Do wyborów<br />

startowało 7 partii: Jedna Rosja, Sprawiedliwa Rosja, Komunistyczna Partia Federacji<br />

Rosyjskiej, Liberalno-Demokartyczna Partia <strong>Rosji</strong>, Jabłoko, Słuszna Sprawa, Patrioci <strong>Rosji</strong>.<br />

Warto dodać, że w 2007 roku brało udział 11 partii, a w 2003 - 23 partie. Poprawki<br />

wprowadzone do rosyjskiego prawa wyborczego zapewniają jeden mandat partiom, które<br />

uzyskały od pięciu do sześciu procent głosów, natomiast te, które uzbierały od sześciu do<br />

siedmiu procent poparcia mają do dyspozycji 2 mandaty.<br />

„Niesystemowa opozycja” ma ograniczone pole manewru, jeśli chodzi o wyrażenie<br />

swojego niezadowolenia z powodu restrykcyjnego prawa wyborczego. 9 czerwca 2004 roku<br />

wprowadzono ustawę o zgromadzeniach, wiecach, demonstracjach i manifestacjach. Ustawa<br />

zaostrza wymogi wobec organizatorów (wydłuża procedurę zorganizowania akcji, a także<br />

zakazuje organizacji manifestacji w pobliżu głowy państwa).<br />

Warto w tym miejscu wspomnieć, że mimo tych zapisów, od marca 2009 roku<br />

rosyjska opozycja stara się organizować na Placu Triumfalnym w Moskwie akcje – w obronie<br />

zapisanego w 31. artykule konstytucji Federacji Rosyjskiej – prawa do zgromadzeń. Próby te<br />

ponawia ostatniego dnia miesiąca liczącego 31 dni. Przedsięwzięcie nazwano „Strategią 31” i<br />

jest ono o tyle niebezpieczne dla obecnej władzy, że według przeprowadzonego w lipcu 2010<br />

roku sondażu opinii publicznej na temat stosunku obywateli do tej inicjatywy, aż 85 proc.<br />

Rosjan jest przekonanych, że władze są zobowiązane wysłuchać zdania protestujących<br />

środowisk. Tym samym, znaczna część społeczeństwa rosyjskiego opowiada się za dialogiem<br />

władzy z krytykującymi ją środowiskami, wsłuchiwaniem się rządzących w postulaty<br />

opozycji. Z perspektywy niesłabnących wysiłków elity kremlowskiej do zachowania<br />

monopolu decyzyjnego w państwie, stwierdzenia tego typu mogą wydawać się niepokojące.<br />

Więcej, mogą być odbierane jako pierwszy krok do faktycznego osłabienia władzy.<br />

7


Charakterystyka partii legalnie działających w Federacji Rosyjskiej<br />

1) Jedna Rosja<br />

Partia została założona w 2001 roku na zjeździe scalającym trzy organizacje partyjne:<br />

„Jedność”, „Ojczyzna” i „Cała Rosja”. Powstała z nich nowa Wszechrosyjska Polityczna<br />

Partia Jedność i Ojczyzna. Od 2003 r. zjednoczoną partią kieruje Borys Gryzłow, będący w<br />

elitarnym gronie petersburskich przyjaciół Putina czyli tzw. spółdzielni Priozierskiej 15 . Partia<br />

pełni funkcję zaplecza politycznego rządzącego tandemu Putin- Miedwiediew. Możliwości<br />

wyborcze „Jednej <strong>Rosji</strong>” były zawsze wprost proporcjonalne do rankingu popularności<br />

Władimira Putina.<br />

„Jedna Rosja” jest partią o charakterze statokratycznym – jej celem jest stabilizacja i<br />

centralizacja władzy. Oficjalną ideologią ugrupowania jest konserwatyzm i centryzm.<br />

Najważniejszym zadaniem partii wyeksplikowanym w dokumencie programowym jest<br />

utrzymanie silnego państwa. Inne wartości, chociażby takie jak zagwarantowanie obywatelom<br />

FR dostatniego życia, mają być realizowane w ramach istnienia silnej władzy prezydenckiej,<br />

gwarantującej stabilność i porządek w kraju. To właśnie ona (silna władza) jest warunkiem<br />

sine qua non, by urzeczywistnić idee państwa prawa, sprawiedliwości, by utrzymać ład w<br />

państwie i przeciwdziałać separatyzmowi 16 .<br />

W partii wyróżniamy kilka frakcji podzielone na kluby o charakterze dyskusyjnym:<br />

klub 4 listopada (o orientacji konserwatywnej), centrum polityki konserwatywno-społecznej<br />

(o orientacji socjalizującej), klub państwowo-patriotyczny (orientacja narodowa) oraz<br />

liberalny.<br />

Partia niejednokrotnie podlegała krytyce za brak realnego programu. Znany rosyjski<br />

politolog i technolog polityczny Gleb Pawłowski 8 kwietnia 2011 roku stwierdził: „w<br />

państwie obserwujemy chaos, nikt niczego nie jest pewny, partia rządząca na pół roku do<br />

wyborów nie wie, jaki jest jej program i czyje interesy ma przedstawiać” 17 . Aleksiej Navalny,<br />

15 R. Cheda, Kto jest kim na rosyjskiej scenie politycznej, „Polityka”, 4. 12.2011.<br />

http://www.polityka.pl/swiat/analizy/1521731,1,kto-jest-kim-na-rosyjskiej-sceniepolitycznej.read#ixzz1gcaY2ZOX<br />

16 R. Bäcker, Rosyjskie myślenie polityczne za czasów prezydenta Putina, Toruń 2007, s. 64.<br />

17 Г. Павловский, Тандем превратился в тромб Государства российского, „Новая Газета”, nr 90,<br />

17.04.2011<br />

8


znany bloger, twórca strony internetowej Rospil, na której obnaża afery korupcyjne nazwał<br />

„Jedną Rosję” partią „oszustów i złodziei”.<br />

Od 2010 roku „partia władzy” sukcesywnie traci swoje poparcie. Wiceszef centrum<br />

Lewady Aleksiej Grażdankin uważa, że wynik ten wiąże się ze spadkiem popularności dla<br />

najważniejszych osób w państwie: Władmira Putina i Dymitra Miedwiediewa. Ich ranking<br />

spada od 2010. Wówczas prezydenta Dymitra Miedwiediewa popierało 77 proc.<br />

społeczeństwa, a Władimira Putina 80 proc. W listopadzie 2011 roku Miedwiediewa<br />

popierało już tylko 57 proc., a Putina - 61 proc. 18 Jak wskazuje Grażdankin wynika to z faktu,<br />

że Putin nie określił nowych celów przed swoją kolejną prezydenturą 19 . Politolog Borys<br />

Makarenko podkreśla moralne zużycie się osobowości Putina. Jego zdaniem społeczeństwo<br />

czuje, że system wyczerpał swój potencjał.<br />

Głównym społecznym bodźcem zmiany oceny Putina stały się: brak rezultatów w<br />

walce z korupcją, rozwarstwienie społeczne oraz nierówność dochodów. Przy czym,<br />

najbardziej znienawidzoną grupą społeczną są nie tyle przedsiębiorcy, ile urzędnicy. Putin zaś<br />

jawi się jako obrońca i wyraziciel interesów tej grupy 20 .<br />

Społeczeństwu rosyjskiemu coraz mniej podoba się sytuacja, kiedy władza w państwie<br />

skupiona jest w rękach wąskiej grupy osób. Z przeprowadzonego w październiku 2011 roku<br />

przez ośrodek Jurija Levady sondażu opinii publicznej aż 34 proc. respondentów stwierdziło,<br />

że prowadzi to do samowoli, wzrostu nadużyć i korupcji, 20 proc. ankietowanych uważa, że<br />

sytuacja taka implikuje zastój i przyczynia się do pozostawania <strong>Rosji</strong> w tyle za innymi<br />

krajami, a tylko jedna czwarta respondentów widzi w niej zapewnienie porządku i stabilności<br />

w kraju 21 . Dlatego rośnie poziom niezadowolenia z prowadzonej przez obecną elitę rządzącą<br />

polityki stabilizacji. Ta ostatnia nie jest już rozumiana jako działania zapewniające<br />

bezpieczeństwo i porządek w państwie, ale jako stagnacja i realizacja interesów decydentów<br />

politycznych. Stąd nie dziwi rosnący ferment społeczny. Jest on wynikiem braku dialogu na<br />

18 У "Единой России" сел голос Рейтинг тандема и правящей партии пошел вниз, http://www.levada.ru/08-<br />

11-2011/u-edinoi-rossii-sel-golos-reiting-tandema-i-pravyashchei-partii-poshel-vniz, 08.11.2011<br />

19 Ibidem<br />

20 А. Кречетников, Есть ли в России культ Путина?,<br />

http://www.bbc.co.uk/russian/russia/2011/11/111116_putin_cult.shtml<br />

21 О демократии в России и культе личности В.Путина, 16.11.2011, http://www.levada.ru/16-11-2011/o-<br />

demokratii-v-rossii-i-kulte-lichnosti-vputina<br />

9


linii władza-społeczeństwo, rosnącej bariery komunikacyjnej uniemożliwiającej władzy<br />

dostosowanie swoich haseł do oczekiwań społecznych.<br />

Wyniki jakie uzyskiwała partia „Jedna Rosja” w kolejnych wyborach do Dumy<br />

Państwowej przedstawiają się następująco:<br />

2003 rok - 37,57 proc. głosów, co zapewniło jej 220 mandatów<br />

2007- 64,3 proc. i 315 mandatów<br />

2011- 49,3 proc. i 238 mandatów<br />

2) „Sprawiedliwa Rosja”<br />

Ugrupowanie powstało 28 października 2006 roku z połączenia „Partii Życie”, „Partii<br />

Emerytów” i „Ojczyzny”. Na jego czele stanął Siergiej Mironow, sojusznik Putina i jego<br />

koncesjonowany rywal w wyborach prezydenckich w 2004 roku. Nowa „opozycyjna” partia<br />

naznaczona przez władze na rolę przeciwników „Jednej <strong>Rosji</strong>”, nie może być realną<br />

przeciwwagą dla obecnej elity rządzącej. Zapotrzebowanie na nią wychodzi bowiem od<br />

władzy, a nie społeczeństwa, nie reprezentuje więc interesów tego ostatniego.<br />

Powoływanie nowych „partii fasadowych” służy ochronie interesów rządzących i<br />

kanalizowaniu niezadowolenia społecznego przez pozyskiwanie głosów wyborców<br />

oddawanych na przeciwników politycznych 22 . Potwierdzeniem tej tezy może być spotkanie<br />

zastępcy przewodniczącego prezydenckiej administracji Władysława Surkowa z<br />

deputowanymi Rosyjskiej Partii Życie 24 marca 2006 roku. Na spotkaniu Surkow<br />

wyartykułował życzenie stworzenia w kraju dwupartyjnego systemu. Zastępca szefa<br />

administracji prezydenta zaznaczył, że brak jest w społeczeństwie „drugiej nogi“, na której<br />

mógłby oprzeć się Kreml, gdyby pierwsza zawiodła. Druga noga miałaby przyciągać tzw.<br />

„elektorat protestacyjny” i tym samym odbierać wyborców ugrupowaniom skrajnym 23 .<br />

W obliczu sporów między „Jedną Rosją” a „Sprawiedliwą Rosją” w kwietniu 2011<br />

roku odwołano Siergieja Mironowa z funkcji przewodniczącego partii. Nowym szefem został<br />

Nikołaj Lewiczew.<br />

22 A. Podolski, rosyjskie partie fasadowe, „Polska w Europie” 1998, nr 27, www.pwe.org.pl, por M. Nizioł,<br />

Dylematy kulturowe międzynarodowej tożsamości <strong>Rosji</strong>, Lublin 2004, s.112.<br />

23 Стенограмма-минимум. Партия жизни обнародовала инструкции Владислава Суркова,<br />

«Коммерсант», № 150 (3481), 16.08.2006.<br />

10


Jak zauważa politolog Nikołaj Pietrow, przed wyborami 2011 roku, Kreml zamierzał<br />

zlikwidować projekt „Sprawiedliwa Rosja”, by wzmocnić pozycję „Jedynej <strong>Rosji</strong>”. Nacisk<br />

na „Sprawiedliwą Rosję” poskutkował przejściem szeregu deputowanych do<br />

„Ogólnorosyjskiego Frontu Narodowego” 24 Wydawało się, że ostateczne rozbicie<br />

„Sprawiedliwej <strong>Rosji</strong>” jest kwestią czasu. Jednakże trudności partię tylko ją umocniły, a<br />

Kreml zrozumiał, że w przypadku nieobecności „Sprawiedliwej <strong>Rosji</strong>” jej potencjalny<br />

wyborca zagłosuje na komunistów, a nie na „Jedną Rosję” 25 .<br />

Na wyborach w 2007 roku partia zdobyła 7,74 proc. poparcia co przełożyło się na 34<br />

mandaty. W 2011 roku partia zdobyła 13,24 proc. poparcia (64 mandaty).<br />

3) Liberalno-Demokratyczna Partia <strong>Rosji</strong><br />

Leszek Kołakowski powiedział kiedyś „Nie ma bardziej ryzykownej metody oceny<br />

kierunków filozoficznych, jak zaufanie do nazw, które nadają sobie ich wyznawcy. Jest to bez<br />

wątpienia prawda banalna, ale godna częstego powtarzania”. Podobne stwierdzenie odnosi się<br />

do nazwy niektórych rosyjskich partii politycznych, w tym z pewnością LDPR. Partię założył<br />

Władimir Żyrinowski w 1989 roku. Jewgienija Albac, redaktor naczelny gazety „Nowoje<br />

Wriemia” jest zdania, że partia powstała z inicjatywy służb specjalnych: KGB i FSB, które za<br />

jej pośrednictwem chciały utrzymać wpływ na rosyjski system polityczny 26 . Z czasem stała<br />

się tzw. partią drugiego typu, przechwytując elektorat nieprzyjaznych wobec Kremla<br />

ugrupowań i partii.<br />

Wg dokumentu programowego partii, występuje ona za demokracją i liberalizmem.<br />

Jednak faktycznie jest partią nacjonalistyczną i antyliberalną. Duża część rosyjskich<br />

politologów określa LSPR „partią jednego człowieka”, drużyną wodza - Władimira<br />

Żyrinowskiego 27 . Sam Żyrinowski nazywa siebie gosudarstwiennikiem (państwowcem).<br />

Uważa, że silne państwo to podstawa. Interesy społeczeństwa mogą być realizowane tylko w<br />

24<br />

Ogólnorosyjski Front Narodowy to inicjatywa Władimira Putina ogłoszona 6 maja 2011 roku w Wołgogradzie<br />

na zjeździe „Jednej <strong>Rosji</strong>” mająca na celu skupienie organizacji, ugrupowań, którym jak to ujął premier „nie jest<br />

obojętna przyszłość <strong>Rosji</strong>” i które miałyby możliwość zgłaszania kandydatów na deputowanych do Dumy<br />

Państwowej. W rzeczywistości Ogólnorosyjski Front Narodowy miał być platformą wspierającą partię „Jedna<br />

Rosja” przed wyborami 4 grudnia 2011 roku.<br />

25<br />

Н. Петров, Выборы-2011: конец «эпохи Путина», http://carnegie.ru/publications/?fa=46130<br />

26<br />

R. Cheda, op. cit.<br />

27<br />

R. Bäcker, Rosyjskie myślenie polityczne za czasów prezydenta Putina, Toruń 2007, s. 119.<br />

11


takim stopniu, w jakim nie są sprzeczne z interesami państwa. Nawołuje do odgórnego<br />

sterowania gospodarką, powrotu wywiezionego z kraju kapitału, dobrowolnego zjednoczenia<br />

krajów wchodzących w skład ZSRR LDPR wedle słów jej szefa ma być partią prawdziwych<br />

patriotów sprzeciwiającą się antynarodowym siłom kompradorstwa 28 .<br />

Jest to partia populistyczna, statokratyczna tworząca własną definicję liberalizmu i<br />

specyficzną wizję uszczęśliwiania człowieka. Nie jest też, jakby się mogło wydawać partią<br />

opozycyjną wobec Kremla. Według dyrektora Ałtajskiej Szkoły Badań Politycznych,<br />

profesora Jurija Czernyszowa, „Projekt specjalny: Liberalno-Demokratyczna Partia <strong>Rosji</strong> ma<br />

za zadanie neutralizować marginalny i protestacyjny elektorat. Co więcej, Żyrinowski i jego<br />

partia są użyteczni dla władzy jeszcze z innego powodu. Organizują szereg akcji na krawędzi<br />

prowokacji, sondują społeczeństwo sprawdzając, na ile jest ono gotowe przyjąć rozwiązania<br />

autorytarne” 29 .<br />

Począwszy od wyborów do Dumy Państwowej w 1993 roku, poparcie dla partii<br />

Żyrinowskiego rysowało się następująco:<br />

mandaty<br />

1993- partia zajęła pierwsze miejsce w wyborach otrzymując 22,92 proc. głosów- 64<br />

1995 -11,18 proc. - 51 mandatów.<br />

1999 - 5,98 proc. - 17 mandatów<br />

2003 - 11,45 proc.- 36 mandatów<br />

2007 - 8,14 proc. - 40 mandatów.<br />

2011- 11,67 proc.- 56 mandatów.<br />

4) Komunistyczna Partia Federacji Rosyjskiej<br />

Partia jest kontynuacją Komunistycznej Partii Związku Radzieckiego. Od 1993 roku<br />

jej szefem jest Gienadij Ziuganow. W jej skład weszły ugrupowania o ideologii<br />

marksistowskiej, komunistycznej, kołchozowej i lewicowo-nacjonalistycznej, które powstały<br />

po rozpadzie KPZR.<br />

28<br />

Программа Либерально-Демократической Партии России (ЛДПР) принята на ХIII съезде ЛДПР 13<br />

декабря 2001 г. в г. Москва w: http://www.ldpr.ru/programm_ldpr.htm<br />

29<br />

С. Чистякова, Старый аттракцион, „Континент Сибирь”,17.08.2007<br />

12


Partia stawia sobie zadanie wprowadzenie „odnowionego socjalizmu”- socjalizmu<br />

XXI wieku. W krótkiej perspektywie stawia sobie za cel przywrócenie władzy siłom<br />

patriotycznym w <strong>Rosji</strong>, denacjonalizację majątku narodowego, ochronę małego i średniego<br />

biznesu, wzmocnienie polityki socjalnej. Ponadto żąda zwrotu <strong>Rosji</strong> jej środków pieniężnych<br />

umieszczonych w zagranicznych bankach.<br />

Zgodnie z programem partii należy jak najszybciej przedsięwziąć kroki, które<br />

zapobiegną upadkowi państwa. Plan naprawczy ma być podzielony na trzy etapy. Pierwszy<br />

przewiduje dojście do władzy „ludzi pracujących” z nadrzędną rolą członków partii KPRF.<br />

Pomoże to uniknąć skutków katastrofalnych reform lat 90. poprzez nacjonalizację<br />

sprywatyzowanego wówczas majątku narodowego. Drugi etap przewiduje wzrost znaczenia<br />

związków zawodowych. W ekonomii nastąpi stopniowy powrót do socjalistycznych form<br />

gospodarowania, tym niemniej zachowany zostanie drobny kapitał prywatny. Trzeci etap<br />

będzie już natomiast urzeczywistnieniem socjalizmu.<br />

Partia nie jest traktowana przez ośrodek kremlowski jako zagrożenie, o czym świadczą<br />

słowa Władimira Putina „KPRF jest konstytucyjną partią — działa w ramach prawa i<br />

Konstytucji Federacji Rosyjskiej, głosują na nią miliony ludzi. Nie dostrzegać tego znaczy nie<br />

szanować milionów własnych obywateli.(…) Dlatego też zapędzać do podziemia realną<br />

polityczną siłę – a komunistyczna partia taką realną polityczną siłą jest – byłoby błędem.<br />

Każdy zakaz w sferze politycznej prowadzi do radykalizacji.” 30 .<br />

Począwszy od wyborów do Dumy Państwowej w 1993 roku, poparcie dla<br />

Komunistycznej Partii Federacji Rosyjskiej przedstawiało się następująco:<br />

1993 rok - 12,4 proc. 65 mandatów<br />

1995 rok- 22,73proc. 157 mandatów<br />

1999 rok- 24,29proc. 113 mandatów<br />

2003 rok- 11,6proc. 52 mandaty<br />

2007 rok- 11,57proc. 57 mandatów<br />

2011 rok- 19,16 proc. 92 mandaty<br />

5) Słuszna Sprawa<br />

30 Владимир Путин: Россия идёт навстречу Западу, не забывает о свободе прессы и праве КПРФ на<br />

жизнь, http://pda.lenta.ru/russia/2002/04/08/putin/, 26.10. 2009.<br />

13


Partia centroprawicowa utworzona w 2008 roku z połączenia trzech partii: „Obywatelskiej<br />

Siły”, „Sojuszu Sił Prawicowych” i „Demokratycznej Partii <strong>Rosji</strong>”. Jak czytamy w programie<br />

partii, opowiada się ona za wstąpieniem <strong>Rosji</strong> do UE, „za ukróceniem samowoli urzędników i<br />

struktur siłowych” oraz zniesieniem nietykalności deputowanych. Wg jednego z członków<br />

partii Władisława Inoziemcewa, ugrupowanie dąży do zapewnienia jak najszerszej wolności<br />

obywatelom FR, która zagwarantowana byłaby prawami politycznymi, ekonomicznymi,<br />

socjalnymi i kulturalnymi. Ponadto „Słuszna Sprawa” optuje za przywróceniem powszechnej<br />

wybieralności władzy, w tym też gubernatorów, merów miast i głów subiektów RF oraz za<br />

ograniczeniem terminu sprawowania ważnych urzędów publicznych do dwóch kadencji.<br />

Przyszłość <strong>Rosji</strong> partia upatruje w przezwyciężeniu dogmatyzmu, obskurantyzmu i<br />

niedostatku wykształcenia.<br />

Warto wspomnieć, że w kwietniu 2011 roku liderem partii został znany oligarcha<br />

Michaił Prochorow. Władze kremlowskie zleciły mu poprowadzenie partii do wyborów<br />

parlamentarnych i zagospodarowanie elektoratu centroprawicowego, który i tak nie poparłby<br />

Jednej <strong>Rosji</strong>. Tym niemniej ambicje Prochorowa i manifestowanie przez miliardera swojej<br />

niezależności uczyniły go wrogiem Kremla. Jak podkreślali przed wyborami do Dumy<br />

Państwowej w 2011 roku eksperci Fundacji Carnegi, Mykola Siruk i Lilia Szewcowa,<br />

„przypadek Prochorowa był chyba, najlepszym prezentem dla obserwatorów: i rosyjskich i<br />

zagranicznych. Zademonstrował całą istotę rosyjskiej polityki, kampanii wyborczej. Pokazał,<br />

że w rosyjskich wyborach mogą uczestniczyć tylko te zwierzęta, które biegają na smyczy.<br />

Jeśli chcesz troszkę większej wolności, długiej smyczy, wyrzucają cię z politycznej gry. (…)<br />

Prochorow zaczął jakieś dziwne działania, próbując urzeczywistnić własne decyzje”. Zdaniem<br />

wspomnianych wyżej ekspertów, w rosyjskich wyborach uczestniczą jedynie pokorne partie,<br />

tylko one mają możliwość uczestniczenia w kampanii wyborczej. „Przykład Prochorowa<br />

odsłonił istotę zbliżających się wyborów. Te wybory w <strong>Rosji</strong> będą tarczą, która odegra jedną<br />

rolę — nie dopuścić nikogo nowego, nie wpuścić do systemu świeżego powietrza i zachować<br />

przy władzy tych ludzi, którzy już tam są” 31 .<br />

31 М. Сирук, Л. Шевцова, Прохоровский тест для Кремля, http://carnegie.ru/publications/?fa=45590,<br />

20.09.2011<br />

14


Od września 2011 roku szefem partii jest Andrej Dunajew. W wyborach<br />

parlamentarnych 4 grudnia 2011 roku partia zdobyła 0,6 proc. głosów.<br />

6) Jabłoko<br />

Partia liberalna powstałą w 1993 roku. Nazwa partii pochodzi od pierwszych liter nazwisk jej<br />

założycieli: Grigorija Jawlińskiego, Jurija Bołdyriewa i Władimira Łukina. Przez okres 15-tu<br />

lat szefem partii był Grijorij Jawliński, w 2008 roku liderem został Siergiej Mitrochin. Partia<br />

opowiada się za rozwojem klasy średniej oraz konkurencji rynkowej, wsparciem małej<br />

przedsiębiorczości, gwarancją podstawowych wolności wszystkim obywatelom. Jak<br />

wskazywał Georgij Jawliński „Jabłoko” łączy podejście liberalne z socjaldemokratycznym:<br />

„Nasz ideologiczny model tworzy połączenie haseł liberalnych i socjaldemokratycznych.<br />

Powinniśmy być liberałami, żeby bronić prywatnej własności, żądać obniżenia podatków,<br />

maksymalnej wolności dla przedsiębiorców, rozwoju prywatnej przedsiębiorczości. (…) Nie<br />

możemy jednak zapominać, że Rosja to kraj, który nie może istnieć bez bezpłatnego<br />

wykształcenia, bez bezpłatnej medycyny na wysokim poziomie. Nie możemy zapominać, ilu<br />

jest u nas emerytów, ilu inwalidów, ile terytoriów, które jeszcze dziś nie są gotowe przyjąć<br />

liberalnego podejścia. Powinniśmy zrobić wszystko, żeby budować silne, liberalne podstawy<br />

gospodarki a jednocześnie dbać o rozwiązanie najważniejszych społecznych problemów w<br />

kraju” 32 .<br />

W czasach prezydentury Jelcyna partia krytykowała polityczny kurs obrany przez prezydenta<br />

oraz reformy ekonomiczno-społeczne. Również polityka Wladimira Putina nie przyniosła mu<br />

zwolenników wśród członków „Jabłoka”. Lider partii, Gieorgij Jawliński ostro sprzeciwiał się<br />

procesowi sądowemu przeciw Michaiłowi Chodorkowskimu i Płatonowi Lebiedewowi<br />

W skład partii wchodzi szereg frakcji, które mają zapewnioną pewną samodzielność w<br />

działaniu. I tak wyróżniamy frakcję „Zielona Rosja”, frakcja „Obrony praw człowieka”,<br />

„Matki żołnierzy”, Socjaldemokratyczna frakcja, Młodzieżowa frakcja,; Frakcja<br />

przedsiębiorców, frakcja „Starsze pokolenie”<br />

W wyborach do Dumy Państwowej poparcie dla „Jabłoka” rysowało się następująco:<br />

32 Г. А. Явлинский, Десять лет. Публикации, интервью, выступления (1990—1999). Москва 1999, s. 427-<br />

428.<br />

15


W 1993 roku partia zdobyła 7,86 proc. głosów, co dało jej 20 mandatów<br />

W 1995 roku partia zdobyła 6,89 proc. głosów, co dało jej 31 mandatów<br />

W 1999 roku partia zdobyła 5,93 proc. głosów, co dało jej 21 mandatów<br />

W 2003 roku partia zdobyła 4,30 proc. głosów, co nie zapewniło jej żadnego mandatu<br />

W 2007 roku partia zdobyła 1,59 proc. głosów, co nie zapewniło jej żadnego mandatu<br />

W 2011 roku zdobyła 3,43 proc. głosów. głosów, co nie zapewniło jej żadnego<br />

mandatu w Dumie Państwowej.<br />

7) Patrioci <strong>Rosji</strong><br />

Umiarkowanie lewicowa partia, powstała na skutek rozłamu w KPFR. Zarejestrowana<br />

jako partia <strong>polityczna</strong> w 2005 roku. Liderem partii jest Gienadij Siemigin. W skład partii<br />

weszło szereg małych ugrupowań lewicowych. Strategicznym celem partii jest stworzenie w<br />

<strong>Rosji</strong> społeczeństwa równych możliwości, harmonijnie łączącego polityczną stabilność,<br />

społeczną sprawiedliwość i zrównoważony rozwój ekonomiczny. Partia dąży do zjednoczenia<br />

wszystkich sił opozycyjnych w kraju, którym bliskie jest socjalistyczne, socjaldemokratyczne,<br />

i centrowe spojrzenie na rozwój społeczeństwa i państwa. „Patrioci <strong>Rosji</strong>” odrzucają<br />

radykalizm, ekstremizm, szowinizm i nacjonalizm w każdych przejawach 33 .<br />

W wyborach do Dumy Państwowej w 2011 roku zdobyli 0,97 proc. głosów, nie<br />

zdobywając żadnego mandatu.<br />

Tzw. Opozycja demokratyczna<br />

Wspominając o „niesystemowej opozycji” w <strong>Rosji</strong> podkreślić trzeba przede<br />

wszystkim rolę Partii Wolności Narodowej, powstałej 13 grudnia 2010 roku. W jej skład<br />

weszły ugrupowania bloku koalicyjnego „Za Rosję bez przemocy i korupcji”, a konkretnie:<br />

ruch „Solidarność” Borysa Niemcowa, „Sojusz Ludowo-Demokratyczny” Michaiła<br />

Kasjanowa, „Demokratyczny Wybór” Władimira Miłowa oraz „Republikańska Partia <strong>Rosji</strong>”<br />

Władimira Ryżkowa.<br />

Istotnym celem powstania formacji była wspólna walka o głosy wyborców w<br />

wyborach parlamentarnych w 2011 roku oraz wystawienie jednego kandydata w najbliższych<br />

33 Программа партии, http://www.patriot-rus.ru/partyProgramm/#p1_3<br />

16


wyborach prezydenckich w 2012 roku. Partia nie doczekała się oficjalnej rejestracji i nie<br />

mogła startować w wyborach do Dumy Państwowej. Mimo to ugrupowanie aktywnie<br />

uczestniczyło w kampanii wyborczej z hasłem „W farsie nie biorę udziału”, podkreślając na<br />

każdym kroku naruszenia przedwyborcze ze strony władz i zachęcając do zagłosowania<br />

„przeciw wszystkim” 34 .<br />

Liderzy partii krytykują obecną władzę, a przede wszystkim byłego i (najpewniej)<br />

przyszłego prezydenta Władimira Putina. W marcu 2011 roku liderzy ugrupowania<br />

przygotowali dokument „Putin. Korupcja” obnażając wady systemu, ukształtowanego w<br />

czasach prezydentury Władimira Putina. Partia organizuje szereg akcji protestacyjnych,<br />

mających zwrócić uwagę na antydemokratyczny i korupcyjny charakter obecnej władzy. Jak<br />

pokazują jednak sondaże opinii publicznej, partia nie ma zbyt dużego poparcia w<br />

społeczeństwie rosyjskim, podobnie jak inne ugrupowania „niesystemowej opozycji”.<br />

Zdaje się, że najważniejszym zadaniem stojącym przed dzisiejszym demokratycznym<br />

środowiskiem antykremlowskim w <strong>Rosji</strong> jest konieczność zmiany metod działania. Chodzi o<br />

to, by nie repetować negatywnych doświadczeń związanych z powoływaniem koalicji<br />

antyputinowskich z przeszłości. Takim negatywnym odniesieniem może być sytuacja<br />

<strong>polityczna</strong> w <strong>Rosji</strong> w 2006 roku. Wówczas to rozdrobniona opozycja rosyjska mając w<br />

perspektywie nadchodzące wybory parlamentarne, a następnie prezydenckie zwarła szeregi,<br />

łącząc się w koalicję „Inna Rosja”. Szybko jednak ujawniły się konflikty między liderami<br />

partii wchodzących w skład powstałego w ten sposób ruchu (chociażby na tle wyłonienia<br />

jednego kandydata opozycji na prezydenta). W ostateczności blok się rozpadł, doszło do<br />

kolejnych podziałów, a w rezultacie – powstania nowych formacji politycznych.<br />

Dużym minusem bloku „Inna Rosja” było wymieszanie ideologiczne partii<br />

wchodzących w jego skład. Jak zaznacza rosyjski politolog i dziennikarz Dymitr Oreszkin,<br />

siły polityczne określające się jako „demokratyczne” weszły w koalicję z partią narodowych<br />

bolszewików Eduarda Limonowa, co deprecjonowało inicjatywę przeciwników środowiska<br />

kremlowskiego w oczach demokratycznie nastawionych obywateli.<br />

34 Warto zaznaczyć, że w lipcu 2010 roku powstał niezarejstrowany ruch społeczny „Głosuj przeciwko<br />

wszystkim” (наХ-наХ) nawołujący do bojkotu grudniowych wyborów do Dumy Państwowej w 2010 roku.<br />

Formalnie, jeśli chodzi o prawo wyborcze, to nie istniała możliwość zagłosowania „przeciwko wszystkim”.<br />

http://grani.ru/Politics/Russia/Election/m.190834.html<br />

17


Podsumowanie<br />

Rosyjska scena <strong>polityczna</strong> jest tworem kreowanym odgórnie przez kremlowskich<br />

specjalistów od socjotechniki. Jak słusznie zaznacza prof. Adam Daniel Rotfeld rosyjska<br />

„suwerenna demokracja wyraża w swej istocie niewiarę w pluralizm polityczny i w to, że<br />

społeczeństwo w wolnych demokratycznych wyborach może podjąć decyzję zgodną z<br />

interesem rosyjskiego państwa” 35 . Rosyjskie zarejestrowane partie polityczne są tworami<br />

sztucznymi, powstałymi nierzadko na zamówienie Kremla i przez niego kontrolowanymi. W<br />

konsekwencji opozycja systemowa nie jest opozycją wobec aktualnej władzy, ale opozycją<br />

przy władzy. Rosyjskie partie nie wyrażają interesów poszczególnych grup społecznych.<br />

Nikołaj Pietrow, ekspert moskiewskiego oddziału Fundacji Carnegie mówi „W normalnej<br />

demokracji programy walczących ze sobą partii są jak rozmaite dania w restauracyjnym<br />

menu. Można wybrać indyka w jabłkach, pieczeń wołową albo jajecznicę. Jest wybór.<br />

Tymczasem w <strong>Rosji</strong> Kreml przejmie wkrótce całą restaurację. Nadal będzie można wybierać,<br />

ale z karty napisanej przez władzę. Jeśli ktoś będzie chciał zaproponować coś nowego, szef<br />

kuchni odpowie, że przecież mają już wszystkie możliwe dania w jadłospisie” 36 .<br />

Tym samym również Duma Państwowa nie jest miejscem, gdzie poszczególne<br />

ugrupowania starają się przeforsować konkretny program polityczny, ale przestrzenią, gdzie<br />

określone grupy realizują własne interesy.<br />

Zastanawiając sie nad możliwością utrzymania się obecnego układu politycznego w<br />

<strong>Rosji</strong> należy zwrócić uwagę na coraz większą aktywność społeczną i coraz głośniej wyrażane<br />

niezadowolenie z modelu państwa, który ukształtował się za czasów Władimira Putina.<br />

Protesty i demonstracje po grudniowych wyborach parlamentarnych pozwalają przypuszczać,<br />

że rosyjska demokracja nie będzie – jak dotychczas – przedmiotem krytyki jedynie świata<br />

zachodniego, ale również budzące sie w <strong>Rosji</strong> społeczeństwo obywatelskie zacznie domagać<br />

się większej wolności w polityce i ograniczenia autorytarnych praktyk rządzenia państwem<br />

przez elity kremlowskie.<br />

35 A.D. Rotfeld, Stagnacja i zastój, „Nowa Europa <strong>Wschodni</strong>a”, listopad-grudzień 2011, s.33.<br />

36 Ł. Wójcik, Putin tworzy opozycję, „Przekrój”nr 46/2006<br />

18


.<br />

19

Hooray! Your file is uploaded and ready to be published.

Saved successfully!

Ooh no, something went wrong!